۷/۰۷/۱۳۹۱

درگیری با حزب کارگران کردستان: 13 تروریست به هلاکت رسید

دره قازان که یکی از مهترین پناه گاههای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) می باشد روزهاست که محل انجام عملیات پاک سازی نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه از لوث وجود تروریستها گشته است، بر اساس اخبار اولیه منتشر شده تاکنون در این پاکسازی ها در درگیریهای صورت گرفته 13 تروریست عضو حزب کارگران کردستان به هلاکت رسیده اند.
متاسفانه در درگیری دره قازان 2 سرباز ترکیه نیز شهید شده اند، درگیرها و پاکسازی های نظامیان ترکیه تا نقطه 0 مرزی عراق نیز صورت گرفته است.
ویدئوئی از درگیریهای دره قازان:
http://tinyurl.com/c2n76vk
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/c7guusa  
درگیری با حزب کارگران کردستان: 2 شهید، 3 زخمی
بر اساس اخباری که روزنامه زمان چاپ ترکیه منتشر کرده است دیروز درگیری میان نیروهای نظامی ترکیه و میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) در شهر حکاری و منطقه چوکورجا صورت گرفته است.
متاسفانه در این درگیری 2 سرباز ترکیه شهید و 3 سرباز دیگر زخمی شده اند. درگیری در نزدیکی روستای قووشاق ترکیه در شب هنگام صورت گرفته است.
برای دستگیری تروریستها در منطقه عملیتات وسیعی آغاز شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/coq9tgh
6 تروریست عضو حزب کارگران کردستان تسلیم شد
بر اساس گفته های شهردار شهر شیرناک ترکیه دیروز 6 تروریست از اعضای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (PKK) تسلیم نیروهای امنیتی ترکیه شده اند.
بر اساس بیانیه شهردار شیرناک ترکیه تسلیم شده گان جزء سازمانهای تروریستی حزب کارگران کردستان / حزب اتحادیه جوامع کردستان بوده اند. تسلیم شدگان برای بازپرسی و اجرای بقیه مراحل قانونی به دادسرای ترکیه منتقل شده اند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d2s8639
3 تروریست عضو حزب کارگران کوردستان دستگیر شدند
بر اساس اخباری که از سوی آژانس خبری آناطولی ترکیه منتشر شده است دیروز 3 تروریست عضو سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) توسط نیروهای امنیتی و نظامی ترکیه طی عملیاتی دستگیر گشته اند. 
اعضای دستگیر شده حزب کارگران کوردستان 2 زن و 1 مرد بوده اند که در نزدیکی دوغ وبازید دستگیر شده اند. تروریستهای دستگیر شده برای ادامه مراحل قانونی به دادسرای شعبه ضد ترور ترکیه منتقل گشته اند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/conuxnl

۷/۰۶/۱۳۹۱

توقیف کانال Roj TV ازمدیاهای حزب کارگران کردستان اعلام شد

بر اساس اخباری که از سوی سایت روزنامه زمان چاپ ترکیه منتشر شده است کشور دانمارک و رادیو تلویزیون شهر کپنهاگ ممنوعت پخش کانال تلویزیون Roj TV که ارگان رسمی پروپاگاندای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) می باشد را برای مدتی اعلام کرده است. 
رادیو تلویزیون شهر کپنهاگ که تاکنون 3 بار درخواست ممنوعیت کانال تلویزیون روژ تی وی که ارگان رسمی پروپاگاندای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان می باشد را رد کرده بود، ولی با درخواست دادگاه شهر کپنهاگ اقدام به شروع بازرسی هائی در مورد فعالیت این شبکه که ارگان رسمی ترویج خشونت و رادیکالیسم می باشد را آغاز کرده است.
بر اساس گفته های آقای Christian Scherfig لیسانس پخش کانال رسمی سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان برای مدت 2 ماه فعلاً لغو شده است. سازمان تلویزیون دانمارک از روژ تی وی درخواست اسنادی کرده است که تاکنون این مدیای خشونت طلب کرد پاسخ مثبتی به خواست مسئولین دانمارک نداده است.
در کنار ممنوعیت پخش روژ تی وی کانال تلویزیونی NÛÇE TV که نقش تروج باورهای دینی مختص سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) که بیش حول ترویج باور زرتشت در بین کردها بوده نیز به گفته های مسئولین دانمارکی به علت ترویج تروریسم، رادیکالیسم و خشونت طلبی ممنوع اعلام شده است. 
چندین کانال تلویزیونی با اسامی مختلف که ارگان رسمی و غیررسمی سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان برای ترویج تروریسم، رادیکالیسم و خشونت می باشند در دانمارک مورد تعقیب قضائی واقع شده اند که روژ تی وی و کانال دینی NÛÇE TV تنها دو مورد از این ارگان پروپاگاندای تروریسم می باشد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d2s2jar

درگیری با حزب کارگران کردستان: 1 شهید

در شیمدینلی ترکیه و بخش دره قازان امروز صبح گروهی از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) درگیری با نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه دشاته اند که متاسفانه 1 سرباز ترکیه در این درگیریها کشته شده است. 
بر اساس اخبار اولیه که از سوی سایت خبری استار ترکیه منتشر شده است در 25 کیلومتری چوکورجا گروهی از نظامیان ترکیه با دسته ای از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان برخورد کرده اند که درگیری چند دقیقه ای مابین تروریستها و نیروهای نظامی ترکیه بوجودآمده است، بنا به اخبار اولیه متاسفانه در این درگیریها 1 سرباز ترکیه کشته شده است.
در منطقه نیروهای متعدد نظامی گسیل شده و عملیات وسیعی برای دستگیری تروریستها آغاز شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cnv2ods
تله انفجاری حزب کارگران کردستان منفجر شد: 2 زخمی
تله انفجاری سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (PKK) در شهر تونجلی ترکیه و در هنگام تردد ماشین نظامی منفجر شده و منجربه زخمی شدن 2 سرباز ترکیه گشت.
مواد منفجره ای که سبب این انفجار شده در ماشین دزدی جاسازی شده بود که با منفجر شدنش سبب زخمی شدن 2 سرباز ترکیه و چندین غیرنظامی و وسایل نقلیه گشت.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/bmfbtjq
حمله تروریستی حزب کارگران کوردستان در شهر تونجلی ترکیه
گروهی از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) دیروز و طی ساعات پایانی شب حمله تروریستی را به یکی از پایگاه های شهر تونجلی ترکیه تحقق ساختند.
این حمله تروریستی با استفاده از سلاح های سنگین – راکت انداز و در ساعت 17:30 صورت گرفته است. پس از این حمله تروریستی 2 هیلیکوپتر کبری مناطق گذرگاهی احتمالی سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان را مورد هدف قرار دادند. در منطقه عملیات وسیعی آغاز گشته است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cvzl3b5

۷/۰۵/۱۳۹۱

تله انفجاری حزب کارگران کردستان منفجر شد: 6 شهید

بر اساس اخباری که از سوی روزنامه زمان چاپ ترکیه منتشر شده است دیروز بر اثر تله انفجاریی که از سوی سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) بکارگذاشته شده بود متاسفانه 6 سرباز ترکیه شهید شده اند بر اساس اخبار اولیه 1 نفر شهروند زن غیرنظامی ترکیه نیز متاسفانه در این عملیات تروریستی کشته شده است.
تله انفجاری سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان در حین حرکت ماشینی نظامی و اتوبوسی غیرنظامی منفجر گشته است.    
تلفه انفجاری حزب پ.ک.ک در 3 کیلومتری از مرکز شهر تونجلی ترکیه بکار گذاشته شده بود.
در حمله تروریستی مذکور شوهر فرد کشته شده نیز به شدت دچار جراحات عمیقی گشته است. حدود 6-7 ساعت قبل از این حمله تروریستی در نزدیکی این شهر خودروئی به سرقت رفته بود که بنا به شواهد خودروئی که سبب بمب گذاری شده همین خودروی مسروقه بوده است.
ویدئوئی از این عملیات تروریستی:
http://tinyurl.com/92t38uk
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d38uqvm
حزب کارگران کوردستان و تجارت انواع مواد مخدر
نیروهای مبارزه با مواد مخدر ترکیه دیروز ضربه سختی بر پیکر بی جان سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (PKK) وارد ساخته اند، نیروهای ترکیه ای موفق به کشف صدها تن انواع مواد مخدر که از سوی سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان کشت، ترانزیت می شده گشته اند.
بر اساس آمار رسمی استاندار شهر دیاربکیر ترکیه پلیس مبارزه با مواد مخدر ترکیه در سال 2012 موفق به کشف 3 تن مواد مخدر و حدود 4 میلیون عدد درختچه انواع مواد مخدر کاشتنی گشته اند.
در سال 2011 نیز پلیس مبارزه با مواد مخدر ترکیه موفق به کشف 15 تن انواع مخدر از زیرمجموعه سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان گشته بود.
سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان بنا به آمار پلیس بین الملل در تجارت، ترانزیت، حمل و نقل 70% مواد مخدر صاده به اروپا نقشی اساسی دارد، در کنار این مورد پ.ک.ک در انواع مسائل غیرقانونی به مانند خرید و فروش انسان، انواع قاچاق، قاچاق انسان و ...فعالیتی گسترده دارد به طوریکه بدون این موارد نمی توان سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) را تصور کرد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/9l4m6ep

۷/۰۴/۱۳۹۱

حزب کارگران کردستان احشام و حیوانات یکی از اعضای حزب آ.ک.پ را ربود

سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) که این روز از هیچ عمل غیرعادی و فاناتیکی دریغ نمی ورزد، در جدید ترین عمل خویش اقدام به ربودن احشام و حیوانات یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه در شهر شیرناک ترکیه را ربوده است.
شاید می شد ربودن و گروگانیگری معلمین، مهندسین، سربازان، کارگران و ... ترکیه را از سوی سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان به علت افکار مرتجعش شرح داد ولی احشام دزدی نیز یکی از جدیدترین اقدامات این سازمان تروریستی می باشد که بی شک در تاریخ سازمانهای تروریستی دنیا ثبت خواهد شد.
بنا به اخباری که از سوی سایت روزنامه زمان چاپ ترکیه منتشر شده است گروهی از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (PKK) تمامی حیوانات و احشام یکی از اعضای روستائی حزب عدالت و توسعه را در شهر شیرناک و منطقه بیت الشباب ترکیه روبوده و به گروگان گرفته است!.
بنا به منابع رسمی منتشر شده میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان 120 گوسفند را ربوده اند. 
علت این عمل پ.ک.ک فشار بر صاحب احشام برای جدا شدن از حزب عدالت و توسعه معرفی شده است.
تمامی گوسفندان جزء دارائ های خانواده قیلیج میباشد.
به راستی که سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) به پایان عمر خویش نزدیک شده و با این نوع اعمال احمقانه سعی در ادامه حیات دارد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/dy5hmdu

۷/۰۳/۱۳۹۱

حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) چندین کامیون را در ترکیه به آتش کشید

سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) دیروز در ساعت 09:00 به چندین پایگاه ترکیه حمله تروریستی را محقق ساخت، ولی در عین حال نیز گروه دیگری از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان در شهر تونجلی با ورود به تونلی اقدام به آتش زدن 2 ترانزیت موجود در تونل نمودند.
بر اساس اخبار روزنامه استار چاپ ترکیه گروهی از تروریستهای عضو حزب کارگران کوردستان با بستن راه ورودی و خروجی تونل اقدام به آتش زدن 2 ترانزیت کرده اند.
در دیگر سو رد شهر تونجلی و در یکی از پایگاه های ترکیه بمبی انفجاری کار گذاشته شده بود که خوشبختانه بدون خسارت جانی توسط مامورین امنیتی ترکیه خنثی شده.
در منطقه برای دستگیری اعضای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان () عملیات وسیعی آغاز گشته است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d95rcx3
حمله حزب کارگران کوردستان در شهر زلزله زدن وان ترکیه
بر اساس اخباری که از مدیای ترکیه منتشر شده است گروهی از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) حمله تروریستی را به پاسگاه شهر زلزله زده وان ترکیه و منطقه گورپینار انجام داده اند.
این حمله تروریستی در ساعت 21:50 و با استفاده از انواع سلاح های دوربرد صورت گرفته است. خوشبختانه با پاسخ سریع سربازان ترکیه میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان مجبور به فرار شده اند، ولی بنا به اخبار منتشر شده نیروهای ترکیه ای توانسته اند جراحاتی به تروریستها وارد کنند.
برای دستگیری تروریستها در منطقه عملیات وسیعی آغاز شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cnxxuy3

۷/۰۲/۱۳۹۱

حمله تروریستی حزب کارگران کردستان: 1 شهید، 4 زخمی

بر اساس اخباری که از سوی سایت خبری استار ترکیه منتشر شده است میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (PKK) دیشب طی حملات مسلحانه و تروریستی که نسبت به ژاندارمری شهر تونجلی ترکیه داشته اند 1 سرباز ترکیه را کشته و 4 سرباز دیگر را زخمی کرده اند.
حمله تروریستی حزب کارگران کردستان به ژاندارمری شهید محمد شهر تونجلی و منطقه ناظمیه و در ساعت 21:00 صورت گرفته است. 
میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان با استفاده از مه و باران موجود در منطقه استفاده نموده و این حمله تروریستی را محقق ساخته اند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/br62e54
ویدئوی حمله مسلحانه حزب کارگران کردستان منتشر شد
ویدئوی حمله سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) در تاریخ 14 سپتامبر 2012 به ژاندارمری شهر حکاری ترکیه منتشر شده است. در این ویدئو حدود 20 تروریست مسلح در حال شروع حمله تروریستی به پایگاهی می باشند که خوشبختانه با عکس العمل به موقع نیروهای ترکیه ای اکثر تروریستها به هلاکت می رسند.
ویدئوی مذکور را می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید:
http://tinyurl.com/bn35n9r
حزب کارگران کوردستان 2 معلم ترکیه را ربودو ه وبه گروگان گرفت 
گروهی از میلیتانهای مسلح سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (PKK) در اقدامی 2 معلم ترکیه را در شهر دیاربکیر ترکیه ربوده و به گروگان گرفتند.
این گروگانگیری در ساعت 17:00 صورت گرفته است، چند روز پیش نیز میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان مدرسه ای را نیز به آتش کشیده بودند، بر اساس نظر کارشناسان مبارزه با تروریسم هدف پ.ک.ک از این اعمال ترویج خشونت، رادیکالیسم، فاناتیسم، نژادپرستی، عق ماندگی و ... در مناطق کردنشین می باشد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cs52uss
درگیری با حزب کارگران کردستان: 1 تروریست به هلاکت رسید
نیروهای نظامی ترکیه در شهر بینگول ترکیه درگیری با گروهی از میلیتانهیا سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) داشته اند که در این درگیریها نیروهای ترکیه ای موفق به هلاکت 1 تروریست گشته اند.
درگیری نیروهای نظامی ترکیه با دسته از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان در ساعت 07:10 صورت گرفته است. در این درگیری 2 نظامی ترکیه نیز زخمی شده اند.
عملیات در منطقه برای دستگیری دیگر تروریستها ادامه دارد.
منبع ترجمه خبر: 
http://tinyurl.com/bq46g24

۷/۰۱/۱۳۹۱

حزب کارگران کردستان و سلاح های شیمیائی سوریه

اعتراضات داخلی در سوریه که اکنون بنا به گفته ارگانهای بین المللی به جنگ داخلی تمام عیاری مبدل گشته است سبب عدم کنترل بسیاری از شهرهای سوریه گشته و به تمام معنا دولت سوریه در کنترل سوریه عاجز مانده است. 
بر اساس سخنان رسمی که از سوی حاکمیت سوریه منتشر شده است وجود سلاح های شیمیائی متعددی در سوریه سبب هراس جامعه جهانی شده است، بشار اسد و حزب بعث در سخنانی که چندی پیش در مصاحبه خود با تلویزیون ملی سوریه منتشر کردند از عدم استفاده از این سلاح های شیمیائی بر علیه مردم غیرمسلح خبر دادند و تنها در صورت وجود تهدیدی خارجی برای سوریه از استفاده به حق این سلاح های شیمیائی در مقابل دول خارجی خبر دادند. سخنان بشار اسد و مسئولین حزب بعث خود سبب عدم اطمینان از بهره برداری از سلاح های شیمیائی بر علیه مردم سوریه و معترضین گشت و در جامعه جهانی نیز نگرانی های عمیقی را سبب شد(1). 
پس از حمله ای که در تاریخ 18 جولای 2012 در مقر امنیتی بشار اسد در دمشق منفجر شد بسیار از افسران عالی رتبه سوریه ای که موفق به فرار از ارتش سوریه گشته اند همگی در این موضوع که حاکمیت سوریه در صورت گسترش بیش از حد جنگ داخلی نخواهد توانست سلاح های شیمیائی را حفظ کند متوفق القول اند. به نظر آنان در صورتیکه سیستم سیاسی دولت سوریه تماماً نابود شده و دولت قادر به حفظ سردمداران خویش نمی باشد چطور می توان به حفاظت از سلاح های شیمیائی امیدوار بود. در دیگر سو اگر این سلاح های شیمیائی به دست مخالفین نیز بیافتد عکس العمل حاکمیت سوریه نیز شاید به دور از ذهن و در جهت استفاده از سلاح های شیمیائی باشد(2).
مهمترین سوال ترکیه و دنیا در مورد سلاح های شیمیائی سوریه عدم دسترسی گروههای تروریستی به مانند حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) می باشد.
در حالیکه طی 30 ساله گذشته سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان بارها از سوریه تغذیه شده و اکنون نیز چندین شهر نسبتاً کردنشین سوریه توسط بشار اسد به شاخه سوریه ای پ.ک.ک با نام پ.ی.د واگذار گردیده است در داخل ترکیه نگرانی هائی را نیز از استفاده ابزاری از سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان بر علیه ترکیه که با گشاده روئی از معترضین سوریه ای میزبانی کرده است بوجود آمده است، سیاست مداران ترکیه بی شک از بدست آوردن سلاح های شیمیائی توسط سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان واهمه دارند. 
دولت سوریه که سالها از سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (PKK) حمایت کرده و اکنون نیز به عنوان ابزار فشاری بر علیه ترکیه بهره می برد، شاید در صورتیکه خود در خطر از دست دادن حاکمیت سوریه باشد جام زهر را نوشیده و سلاح های شیمیائی را تقدیم سازمان رادیکال و خشونت طلب حزب کارگران کردستان کند. ترس سیاسیون ترکیه با بدست آوردن سلاح های شیمیائی سوریه مبدل شدن سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان به گروه تروریستی به مانند Aum Shinrikyo می باشد که در سال 1995 اعضای این سازمان تروریستی اقدام به پخش گاز شیمیایئ سارین در متروی توکیو کردند میباشد(3).
مهمترین تئوری ترکیه جلوگیری از عدم دسترسی سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان به سلاح های شیمیائی سوریه می باشد. برای استفاده از سلاح های شیمیائی همیشه لزومی به استفاده از بمب ها و موشک ها نیست همانطور که سازمان تروریستی Aum Shinrikyo در توکیو نیز با استفاده از کیسه ای پلاستیکی اقدام به این حمله تروریستی نموده بود(4). 
سلاح های شیمیائی در صورت پخش شدن در فضا به تمامی انسانهائی که دارای حفاظ مخصوص نباشند کشنده و فلج کننده بوده و تاثیرات متعددی دارد. بسیاری از سلاح های شیمیائی سبب ذوب شدن پوست، بیماری های تنفسی و ریوی، سوزش چشم ها و کوری، اسهال و استفراغ، لرزش اندام ها، فلج شدن تاهای عصبی و .. گردید ه ونسب به دوز مصرف کشنده میباشد. (5)
سازمان تروریتی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) به علت اینکه از زمان حیاتش ابزاری در دست بسیاری از دول استعمارگر بوده، نتایجی که از بدست گرفتن این سلاح های شیمیائی متوجه ملل منطقه خواهد کرد نیز خود بسیار هراس انگیز و قابل تامل میباشد.
ترکیه با وساطت سازمان ملل قصد عدم بدست آوردن سلاح های شیمیائی توسط سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان را چند ماهی میاشد که آغاز کرده است. 
منابع مورد استفاده:
1- Neil Macfarquhar and Eric Schmitt, “Syria Threatens Chemical Attack on Foreign Force”, NyTimes, 23 Temmuz 2012, Erişim: http://www.nytimes.com/2012/07/24/world/middleeast/chemical-weapons-wont-be-used-in-rebellion-syria-says.html?pagewanted=all
2- Milliyet, “ÖSO, Halep'teki karargahı ele geçirdi”, 08.09.2012, Erişim: http://dunya.milliyet.com.tr/oso-halep-teki-karargahi-ele-gecirdi/dunya/dunyadetay/08.09.2012/1593368/default.htm
3- Sheila Rivera, Weapons of Mass Destruction, ABDO Publishing, Minnesota, 2004, s.12-18.
4- Osman Şen, “Apocalyptic (kıyametçi) Terörizm ve Aum Shinrinkyo”, USGAM,  16.04.2012, Erişim: http://www.usgam.com/tr/index.php?l=807&cid=536&konu=24&bolge=0
5- Sheila Rivera, Weapons of Mass Destruction, ABDO Publishing, Minnesota, 2004, s.12-18. Erişim: http://soudotempodaabelhamaia.blogspot.com/2011/07/agente-laranja-na-amazonia.html, 12.09.2012