۵/۰۸/۱۳۹۱

توافق بشار اسد و حزب کارگران کردستان در قبال مناطق کردنشین سوریه

بشار اسد که پس از مرگ پدرش حافظ اسد اکثر فعالیت های سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) در خاک های سوریه را به حالت تعلیق درآورده بود پس از شروع اعتراضات در سوریه و حمایت معنوی ترکیه از معترضین بشار اسد دوباره اقدام به حمایت بی حد و حصر از حزب کارگران کردستان به عنوان ابزار فشار در قبال ترکیه و برای جلوگیری از اشتراک کوردهای سوریه ای به انقلاب سوریه نمود. 
در مناطق کردنشین سوریه هدف بشار اسد محقق شده و حزب کارگران کردستان و شاخه سوریه ای آن پ.ی.د موفق به کنترل مناطق کردنشین سوریه شدند، از سوی دیگر بشار اسد کمپ های حزب کارگران کوردستان در مناطق قامیشلو، ائدلیب، عین العرب و ...را فعال ساخته تا حملات تروریستی متعددی را متوجه ترکیه ساخته و ترکیه نیز مشغول مبارزه با حزب کارگران کردستان در داخل خاک های ترکیه گردد.
در داخل حزب کارگران کوردستان بنا به آمارها 1500 تروریست سوریه ای وجود دارد که از مهمترین آنها شخصی به نام فهمان حسین با کد رمز دکتر باهوز اردال می باشد که از کردهای سوریه ای که دانشجوی دکتری می باشد وارد حزب کارگران کردستان (PKK) شده و بیشترین عملیات های تروریستی خشونت بار نیز توسط شاخه سوریه ای پ.ک.ک به رهبری فهمان حسین صورت می گیرد.
بنا به شواهد موجود مابین بشار اسد و سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان توافق نامه موقتی امضاء گردیده است که در اعزای تحویل و کنترل چندین منطقه کورد نشین سوریه به حزب کارگران کردستان کردهای سوریه ای نیز در انقلاب مردم سوریه شرکت نکنند. علارغم اینکه تا 16 ماه پیش اکثر کردهای سوریه ای حتی تابعیت شهروندی سوریه را نیز نداشتند و گام می رفت اولین اعتراض ها از سمت کوردهای سوریه ای صورت گیرد، درحالیکه این طور نشده و بلکه میلیتانهای مسلح حزب کارگران کوردستان در سرکوب معترضین سوریه ای به همراه نیروهای بشار اسد نقش عمده ای را ایفا کرده اند.
بشار اسد با تحوسل دادن کنترل مناطق کردنشین سوریه به حزب کارگران کردستان در حقیقت پیمان استراتژیکی را با کوردها به امضاء رسانده است، گروههای فرصت طلب و رادیکال کردی به مانند پ.ک.ک، پ.ی.د نیز از این توافق نامه بهترین استفاده را برای تقویت خود در راه مبارزه با ترکیه نموده اند. مسعود بارزانی ناسیونالیست شناخته شده کرد نیز جزئی از بازی بشمار می رود، وی طی مصاحبه ای که با شبکه الجزیره داشت از آموزش 2000 میلیان کورد سوریه ای برای حفاظت از مناطق کردنشین سوریه خبر داد، میلیتانهای مسلح فوق اکنون در مناطق کردنشین سوریه تشکیل کمیته هائی با نام کمیته دفاع از خلق به طور مسلحانه کنترل مناطق کورد نشین سوریه را بر عهده دارند. 
نکته قابل تامل موقعیت مناطق کوردنشین سوریه می باشد که اکنون بدست گروههای تروریسی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) و پ.ی.د افتاده است، اکثر این مناطق به علت نزدیکی با مرزهای ترکیه برای ارتش آزاد سوریه نیز مشکل ساز شده است، چون ورود و خروج نیروهای ارتش آزاد سوریه به ترکیه در حین مبارزه نیز مسدود شده است. در عین حال نیز منطقه ای ممنوعه برای ورود احتمالی ترکیه در صورت جنگ با میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان بوجود آمده است.
بنا به خبرهای ارگان های امنیتی روسیه طی هفته های گذشته از اعضای بلندپایه حزب پ.ی.د دعوتی به مسکو داشته و ملاقات های نیز شخص پوتین با مسئولین سازمان تروریستی حزب پ.ی.د داشته است.
بنظرم پس از سقوط بشار اسد و رژیم بعث جنگی شدید مابین نیروهای ارتش آزادی بخش سوریه و سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان شکل خوهد گرفت. چون ارتش آزاد سوریه بارها حمایت خدو را از یکپارچگی سوریه اعلام داشته است، گرچه که حقوق کردها نیز به عنوان شهروندان سوریه ای باید تامین گردد، گروههای که در آینده سوریه نیز نقش خواهند داشت به احتمال بسیار زیاد اکثر حقوق کوردهای سوریه ای در آینده سوریه محقق خواهد شد. در صورت تجزیه سوریه که احتمالش بسیار کم می باشد نیز به احتمال بسیار زیاد هر یک از پازل های تجزیه شده سالها به جنگ های طاقت فرسا و فرسایشی با هم خواهند پرداخت، دقیقاً به مانند لبنان. 
همانطور که مشاهده می شود تاریخ دوباره تکرار می گردد، همین فرصت طلبی گروههای تروریست کورد وقت در اوایل انقلاب و جنگ ایران – عراق نیز صورت گرفت. برای مثال در همان سالها عبد الرحمان قاسملو در غرب آزربایجان خواستار تشکیل دولت کرد شد و جنگی که مابین نیروهای دولتی و گروههای سرتا مسلح کورد صورت گرفت سبب کشته شدن هزاران ترک، کرد و مردم منطقه گشت. برای مثال در حادثه سولدوز (نقده) تنها 150 خانواده ترک توسط گروههای مسلح کورد قتل عام شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر