۵/۱۱/۱۳۹۱

وضعیت حزب کارگران کردستان در گزارش سالیانه تروریسم آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا به مانند روال سالهای گذشته آمار سالیانه تروریسم را برای سال 2011 منتشر کرده است. در گزارش وزارت خارجه آمریکا بخش مفصلی نیز به سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) اختصاص داده شده است، که گوشه هائی از این گزارش را در زیر می خوانیم:
سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان که طی 40 سال گذشته همواره با دولت ترکیه به جنگ مسلحانه پرداخته است، درعملیات های تروریستی حزب کارگران کوردستان علاوه بر تابعین ترکیه تابعین بسیاری از دیگر کشورها نیز مورد حمله مسلحانه، آدم ربائی، گروگان گیری و ... واقع شده اند. سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان جزء مهمترین گروههای تروریستی و خشونت طلب در داخل ترکیه می باشد، ولی در کنار پ.ک.ک گروه های تروریست حزب الله، سازمان DHKP-C و دیگر گروههای مارکسیست – لنینیست واقع شده اند.
بیشتر عملیات های تروریستی حزب کارگران کوردستان در مناطق جنوب غربی ترکیه و بعضاً در شهرهای بزرگ صورت می گیرد، بیشتر میلیتانهای وارده برای انجام عملیات های تروریست از طریق مرزهای شمال عراق و کمپ های موجود در شمال عراق وارد ترکیه می شوند. بیشتر اهداف سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (PKK) اشخاص نظامی، پایگاه های نظامی، کلانتری ها، ژاندارمری و ... و بعضاً نیز در بسیاری از مواقع اشخاص غیرنظامی نیز در عملیات های مسلحانه و تروریست پ.ک.ک کشته می شوند.
برای مثال در کاستامنون ترکیه حمله تروریستی که از سوی حزب کارگران کوردستان صورت گرفت سبب کشته شدن محافظ رجب طیب اردوغان شد و یکی از خشونت بارترین حملات تروریستی پ.ک.ک بوده است. علوه بر کاستامنون عملیات های تروریستی سیروان، چکورجا، آنکارا، باتمان، حکاری از جمله مهمترین حملات تروریستی حزب کارگران کردستان طی سال 2011 بوده است.
در گزارش سالیانه ترور وزارت امور خارجه آمریکا از اعمال قانونی مجلس ترکیه در جهت کاهش منابع مالی حزب کارگران کوردستان نیز مطالبی نقل شده ولی اعمال فوق برای خشکانیدن منابع مالی تروریسم ناکافی ذکر شده اند.
در گزارش از اعمال دولت ترکیه در سطح جهانی مبارزه با تروریسم نیز به خوبی یاد شده و از همکاری نزدیک ترکیه و آمریکا در مبارزه با تروریسم مطالبی بیان شده است.
در گزارش هدف سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) ایجاد کردستان در داخل مرزهای ترکیه بیان شده است. بر مبنای گزارش وزیر امور خارجه آمریکا تعداد تروریست حزب کارگران کوردستان 4 الی 5 هزار تروریست یاد شده که تعداد 3 الی 3500 تروریست در کمپ های شمال عراق مسکون اند. 
در سالهای 2006، 2007، 2008 بر اثر عملیات های مسلحانه و تروریستی حزب کارگران کوردستان سبب کشته های بیشماری در ترکیه شده است. برای مثال حزب کارگران کردستان در سال 2011 بیش از 61 عملیات تروریستی داشته است که آمار ارائه شده مبنی بر کشته شدن 88 نفر و زخمی شدن 216 نفر می باشد.
حزب کارگران کوردستان در سال 1999 از کشورهای ایران، سوریه، عراق حمایت مالی و لوجستیک می شده است. 
حزب کارگران کردستان دارای شاخه مالی بسیار قوی در اروپا می باشد که منابع مالی را برای سازمان از طریق تجارت و ترانزیت مواد مخدر تامین می کنند. 
منبع ترجمه مقاله:
http://tinyurl.com/dy9hrjr

درگیری با حزب کارگران کردستان: 39 تروریست به هلاکت رسید

بر اساس اخباری که سایت روزنامه زمان چاپ ترکیه منتشر کرده است نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه طی درگیری هائی که از 5 روز گذشته در مانطق شیمدینلی و اروح ترکیه داشته اند موفق به هلاکت رساندن 39 تروریست از میلیتانهای حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) شده اند.
از تاریخ 22 جولای 2012 نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه پس از تثبیت گروهی از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان که قصد ورود به خاک ترکیه از طریق مرز عراق را داشتند عملیات وسعی با شرکت 2000 نیروی نظامی ترکیه در مناطق صفر مرزی ترکیه و عراق آغاز شده است. 
طی روزهای متوالی نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه بارها به تعقیب و گریز میلیتانهای حزب کارگران کوردستان پرداخته و دقایق و ساعاتی نیز به رد و بدل شدن آتش سنگین مشغول بوده اند ،بنا به اخبار ارسالی از مطنقه نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه موفق به هلاکت 39 تروریست از اعضای حزب کارگران کردستان شده اند. متاسفانه در این عملیات های چند روزه 2 گروهبان ترکیه نیز کشته شده است.
علاوه بر تروریستهای کشته شده بسیاری از میلیتانهای مسلح حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) نیز دچار جراحت های متعددی ناشی از درگری های چند روز گذشته شده اند، بنا به تصاویر گروههای امنیتی و اطلاعاتی ترکیه میلیتانهای زخمی به روستاها و شهرهای نزدیک به نقاط صفر مرزی ترکیه منتقل شده اند.
کوهها گامون که در نزدیکی نقطه صفر مرزی ترکیه واقع شده اند طی روزهای گذشته محل عملیاتهای مختلفی از سوی نظامیان ترکیه بر علیه مییلتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان بود، به طوریکه بارها گذرگاه های خروجی و ورودی تروریتسها توسط هلیکوپترها مورد هدف واقع شده و مناطق خاصی بمباران شدند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/ck8vnc7
بمباران کمپ های سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان در شمال عراق
بر اساس اخبار سایت روزنامه استار چاپ ترکیه پس از تشدید عملیات های تروریستی توسط حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) نیروهای نظامی ترکیه نیز در حال اجرای عملیات های متعددی بر علیه این سازمان فاناتیک و خشونت طلب کرد می باشند.
در جدیدترین عملیات های ضد ترور و تروریست هواپیماهای ترکیه کمپ های سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان در شمال عراق را برای چندین بار مورد هدف بمباران قرار داده ند.
هنوز جزئیات عملیاتهای بمباران کمپ های سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان ا زسوی ارگانهای ذیربط نظامی ترکیه منتشر نشده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d8aeb6j
میلیتانهای حزب کارگران کردستان مسئول اداری روستا را ربوده و به گروگان گرفتند
گروهی از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (PKK) در جدیدترین سلسله اقدامات متحجر آمیز اقدام به روبودن و گروگان گیری یکی از مسئولین اداری روستائی در شهر زلزله زده وان ترکیه نموده اند.
روستای سارای که در 30 کیلومتری شهر زلزله زده وان ترکیه می باشد دیروز در ساعت 16:00 مورد هدف یک گروه از میلیتانهای مسلح سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان واقع شده و اقدام به ربودن و گروگانگیری یکی از مسئولین اداری روستای فوق گشته اند. 
برای بازپس گیری شخص ربوده شده عملیاتی در منطقه آغاز شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/dybtsla
حمله تروریستی حزب کارگران کردستان: 2 سرباز ترکیه کشته شد
بنا به اخباری که سایت روزنامه زمان دقایقی پیش منتشر کرد متاسفانه طی حمله تروریستی که از سوی میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) در منطقه لیجه از توابع شهر دیاربکیر ترکی هانجام داده اند 2 سرباز ترکیه کشته شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cvo9pzq

۵/۱۰/۱۳۹۱

بیوگرافی و تاریخچه تشکیل حزب کارگران کردستان یا پ.ک.ک

گروه تروريستی پ.ك.ك (حزب كارگران كردستان) در تاريخ 27 اكتبر 1978 در روستای فيس، از توابع استان دياربكر با برگزاری اولين كنگره آن شروع به فعاليت كرد.
در اولين كنگره گروه، عبدالله اوجالان به عنوان رهبر گروه انتخاب شد. اوجالان فعاليتهای خود در زمينه تشكيل گروه پ.ك.ك را از دوران دانشجويی خود در آنكارا شروع كرد و تا سال 1975 زيرساختهای ايدئولوژيك و هيئت رهبری گروه را آماده و انتخاب كرده بود.
از سال 1976 با اتفاق دوستان خود در بخش های جنوب و جنوب شرقی شروع به فعاليت نمود. اوجالان در سال 1970 به عنوان عضو DDKO (مراكز فرهنگی – انقلابی شرق) در استانبول شروع به فعاليت نمود. در سال 1971 در دانشکده علوم سياسی دانشگاه آنكارا مشغول به تحصيل شد. در همين سالها با سازمان THKP\C كه دارای گرايشهای ماركسيستی –  لنيستی بود آشنا شد و در سال 1972 در پی كشته شدن ماهر چايان، اوجالان و دوستانش كه اعلاميه های اعتراض آميز پخش می كردند دستگير و 7 ماه را در زندان نظامی ماماك گذراند.(1)
فعاليت های پان كردی وابسته به ايدئولوژی ماركسيستی – لنينيستی در تركيه با ديگر گرايشهای ماركسیستی موجود در اين كشور متفاوت بود و از اول می 1969 با تأسيس DDKO (مراكز فرهنگی – انقلابی شرق) شروع به رشد كرد. تشكل قانونی DDKO برای رسيدن به اهداف سياسی خود و نشر افكار پان كوردی انواع نشريه و بروشورها و بنرهای رنگی مورد استفاده قرار داده است. (2)
اوجالان به همراه دوستان و هم دانشگاهيان خود در مارس 1973 با هدف تشكيل يك گروه «پان كرد» اولين نشست خود را در مجله چوبوكچويه آنكارا برگزار كردند. در اين نشست با نامگذاری قسمتهای جنوب و جنوب شرقی تركيه به نام كردستان، هدف خود را تشكيل دولت مستقل كورد عنوان كرد و برای نيل به اين هدف وجود گروهی مخفی ضروری قلمداد شده بود.
اوجالان با حضور در خانه و خوابگاههاي دانشجويی و تحت عناوينی مثل كانون های فرهنگی يا زيست محيطی طيف مختلفی از افراد و خانواده هايشان را تحت تأثير قرار داده بود. بدين ترتيب او پس از شكل گيری زيرساخت های ايدئولوژيك و انتخاب هيئت رهبری نخستين نشست خود را در سال 1975 برگزار كردند. در اين نشست ايدئولوژی گروه تكوين و كادر نظامی آن مشخص شد و تصميم گرفتند فعاليتهای خود را تا سال 1976 در مناطق جنوب و جنوب شرقی ادامه دهند.
عبدالله اوجالان در سال 1975 به همراه محمد هايری دورموش مانيفست 68 صفحه ای گروه را با نام «راه انقلاب كوردستان» آماده كرد. در سال 1976 طی قراری كه گذاشته شد و با عنوان «بازگشت به وطن» نامگذاری شد، افراد شاخص گروه به جذب نيرو در ولايات خود پرداختند . اين افراد بيشتر در استانهای دياربكیر، غازی آنتپ، شانلی اورفا، ماردين، باتمان، بين گول، الازيغ، تونجلی، و قارص تحت عناوينی همچون «مليون» و «انقلابيون كردستان» به فعاليتهاي خود ادامه داده و در جذب دانشجويان جوان و خانواده های آنها، پيشرفتهای شايانی را كسب كردند. (3)
ژانويه سال 1977 مسئولين رده بالای گروه تحت رهبری اوجالان طی نشستی، به ارزيابی فعاليتهای خود پرداخته بودند. در اين نشست كه نحوه و چگونگی فعاليتهای گروه در مناطق جنوب و جنوب شرقی تركيه به طور كامل بررسی شد. براي اولين بار هدف گروه به طور آشكارا بيان شده بود. همچنين با قبول شرايط نسبتاً آرام در منطقه تصميم به يك سری بازديد از محل‎های تحت فعاليت گروه توسط رهبری آن گرفته شد. در طی اين بازديدها، نشستهای بسياری در مناطق مختلف استانهای آغری، قارص، تونجلی، دياربکیر، و غازی آنتپ برگزار شد.(4)
تقريباً طی 3 سال فعاليت در مناطق جنوب و جنوب غربی با عناوين مختلفی همچون «آپوچی ها» و «انقلابيون كردستان» و تشكيل كادرهای لازم، در اين مناطق توسط اوجالان و دوستان وی، همان طور كه قبلاً اشاره شد، گروه در 27 اكتبر 1978 اعلام موجوديت كرد. و با حمله مسلحانه به جلال بوجاك، نمايندی مجلس وقت حزب عدالت در 30 جولای دست به اولين اقدام مسلحانه خود زدند.
برنامه كاری گروه در سال 1977 و اساسنامه آن در سال 1978 آماده شد. اوجالان در اوايل سال 1978 در نشستی با 20 تن از سران شبه نظامی گروه در دياربكیر طرح مورد نظر خود را تقديم آنها كرده که مورد تأييد قرار گرفته بود. همچنين در اين نشست جهت تهيه اساسنامه گروه به عبدالله اوجالان اختيار تام داده شد. علاوه بر اين در مورد ، مسائلی همچون كمبود نيرو، عدم آموزش های لازم، رفع نواقصات و كمبودها كه موجب دوری و نارضايتی مردم از گروه و نگرش منفی آنان می گردید، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. (5)
در نتيجه عمليات در می 1979 توسط نيروهای امنيتی، گروه اولين ضربه اساسی را احساس كرد. شاهين دؤنمز، عضوكميته مركزی گروه در الازيغ دستگير شد. پس از اين حادثه بود كه برای اولين بار جزئيات كاملی از گروه توسط نيروهاي امنيتی به دست آمد. اوجالان با توجه به ترس از دستگيری به سوريه فرار كرد.
در پنجمين كنگره گروه در سال 1995 بخشی از مفاد ماركسيستی – لنينيستی از برنامه كاری و اساسنامه آن حذف شد. اعلاميه تشكيل گروه هم توسط اوجالان طي تاريخ دسامبر 1978 تا ژانويه 1979 آماده شده بود. (6)
سازمان تروريستی حزب کاگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) در فاصله سالهای 1970 تا 1980 با ترور و فعاليت های خود ، زمينه را برای كودتا نيز فراهم كرده بود. از تشكيل گروه تا كودتای 1980 در تركيه، فعاليتهای تروريستی حزب کاگران کوردستان 354 كشته و 366 زخمی به جای گذاشت. شرايط سياسی، اجتماعی سال 1980 زمينه را براي حضور پ.ك.ك در سطح افكار عمومی مساعد كرد و پس از عمليات گروه در مناطق شیميدنلی و اروح در سال 1984 پروژه آشنايی تركيه با سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان و مجادله و مبارزه با آن كليد خورد.
اوجالان در مورد عمليات اروح و شیميندلی اين طور می گويد:
«مبارزه مسلحانه حزب کارگران کوردستان به دو بخش قابل تقسيم است. قسمت اول تشكيل گروه تا سال 1984 و قسمت دوم از اين سال به بعد در مرحله اول بيشتر شخصيتهای پرنفوذ محلی مد نظر بود ولی بعد از سال 1984 دولتها و اشخاص دولتی هست». (7)
در كنگره هاي 3،4، و 5 گروه از 1982 به بعد، اوجالان كه با زدن برچسب های مختلف برخی از شبه نظاميان(اعضای گروه) را به قتل رسانده بود، قدرت بلامنازع داخل گروه بود. پس از عمليات تروريستی شیمدينلی و اروح در 1984 دوره تبليغات مسلحانه به سر آمده و حزب کارگران کوردستان (PKK) وارد مرحله به اصطلاح خودشان Gerilla شد و از اين تاريخ به بعد عمليات تروريستی آنها افزايش يافت. در مواقعی كه شرايط عمليات مسلحانه نيز فراهم نبود بيشتر به كارهای آموزشی در زمينه های سياسی و نظامی می پرداختند. (8)
پس از اتفاقات مذكور فشارها بر روی گروه افزايش يافت و مسعود بارزاني رهبر حزب KDP (حزب دموکرات کردستان) در شمال عراق كه از تروريست های كورد حمايت می كرد، با هشدار مقامات تركيه ای مواجه گشت. در پی افزايش فشارها پايگاه های امن شمال عراق را محل مناسبی براي خود يافتند و مسعود بارزاني كمك شايانی در اين زمينه به گروه كرد. در عمليات برون مرزی ارتش تركيه در 15 آگوست 1986، 165 پيشمرگه كشته شدند و اين كار باعث نزديكی هرچه بيشتر حزب کارگران کردستان و KDP را فراهم كرد تا با همكاری يكديگر دست به جنايات وسيعی در تركيه بزنند.(9)
سازمان فعاليتهای تروريستی خود را در سال 1987 نيز ادامه داد. اين فعاليتها باعث شد تا حكومت وقت تركيه قوانينی در خصوص مبارزه با تروريسم و حزب کارگران کوردستان به تصويب رساند. بر طبق اين مصوبات استانهای بينگول، دياربكیر، الازيغ، حكّاری، ماردين، سیرت و تونجلی با احداث مركز امور فوق العاده تحت نظارت بيشتری قرار گرفتند و در منطقه از نگهبانان روستايی استفاده شد.
در سال 1987 گروه با اجرای قانون مصوب خود با عنوان «سربازی داوطلب و اجباری» سعي كرد تا بتواند كمبود نيروهای عملياتي خود را جبران كند و در اين كار نيز موفق بودند.
علاوه بر  فشاری كه توسط سازمان براي جذب نيرو به مردم وارد مي شد، جنگ خليج بين عراق و آمريكا باعث شد كه شمار شبه نظاميان حزب کارگران کردستان از 1500 در 1988 به 12 هزار در سال 1991 و 16 هزار نفر در سال 1992 برسد. علاوه بر اين افزايش نيرو ، فشار وارده بر كوردهای داخل كردستان عراق در نتيجه سیاستهای داخلی اين كشور، نقش مكملی در تقوت سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان بازی كرد.
جنگ عراق و كويت در سال 1991 افق تازه ای را جلوی حزب کارگران کوردسدتان باز كرد. با مهاجرت افراد و گروه های مختلف فرصت مناسبی پديد آمد تا پ.ك.ك در اين اراضی خالی از سكنه سكنی پيدا كند. ناگفته نماند كه تركيه با درك شرايط عمليات گسترده ای را عليه تروريست ها انجام داد كه باعث وارد آمدن خسارات جدی به سازمان شد. (10)
از ژانويه 1993 كه سازمان تروريستی حزب کارگران کردستان مجدداً سعی داشت تا وارد شمال عراق شود، در بهار همان سال با اعلام آتش بس سعی در استفاده از زمان برای تجهيز گروه و جذب نيروهای جديد داشت، از طرف ديگر گروه با درك اين واقعيت كه با عمليات مسلحانه به نتيجه ای دست نخواهند يافت، از سال 1993 برای رفع ضعف ها و مشكلات خود، با وارد شدن به عرصه فعاليتهای قانونی سعی داشت نگاه جامعه بين المللی را نسبت به گروه عوض كند و با اعلام آتش بس يك جانبه درصدد افزايش فشارهای جامعه بين المللی بر تركيه بود.
فعاليتهای نيروهای امنيتی تركيه در سال 1994 تا حد زيادی شعاع مانور گروه را محدود كرد، ميزان اقدامات مسلحانه را كاهش داد و باعث شد تا سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان كنترل خود را در برخی مناطق حساس از دست بدهد.(11)
يكي از مهمترين تصميمات گروه در سال 1995 تصميم اوجالان مبنی بر تأسيس مجلس ملی بود كه با نام «پارلمان در تبعيد كردستان» معروف شد. فعاليتهای مربوط به پارلمان از 12 ژانويه 1995 شروع شد. طبق بيانيه اعضای مؤسس در تاريخ 12 آوريل 1995، پارلمان 65 نفری در تبعيد كوردستان اعلام موجوديت كرد.
برتری تركيه در زمينه نظامی از يك طرف و اختلاف اعضای گروه با برخی از طيف ها و تشكل ها در شمال عراق مانعی جدی در مقابل فعاليت های سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) به وجود آورد. در اين راستا فعاليتهای روبه رشد گروه از سال 1995 پس رفتی قابل توجه پيدا كرد و تنها آمار حملات انتحاری افزايش يافت و با دستگيري اوجالان در 1999 گروه در يك سراشبی سقوط قرار گرفته بود. دستگيری اوجالان و اظهارات بعدی وی همگان را به انحلال گروه اميدوار كرد ولی در نهايت اظهارات و سخنان اوجالان به عنوان يك تغيير استراتژی مورد استفاده گروه قرار گرفت.
اظهارات عبدالله اوجالان پس از دستگيری وی از ديد مقامات تركيه دارای پيام خاصی نبود و باعث تغييرات در نگرش و شيوه برخورد با سازمان را در پی نداشت، پس از دستگيری اوجالان و شروط جديد وی، سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان اهداف كوچكتری را درنظر گرفت. گروه كه اهداف فرهنگی را سرلوحه برنامه هاي خود قرار داده بود به جای «ملی گرايی پان‎كردیسم» از «كوردگرايی دموكراتيك» استفاده كرد. (12)
همان طور كه اشاره شد، دستگيری اوجالان دور جديدی برای سازمان حزب کارگران کوردستان به همراه داشت. زمينه فعاليتهای سياسی از بين رفته و اقدامات تروريستی به طور محسوسی كاهش يافته بود. در اين دوره احزاب مختلفی شكل گرفت و با مشاركت در «پروسه دمكراتيك» سعی در رسيدن به اهداف خود را داشتند. در راستای فعاليتهای سياسی سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان دادگاه قانون اساسی تركيه احزاب HEP ، DEP ، DEHAP ، HADEP و اخيراً DTP بسته شدند.
2 : استراتژی سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان یا پ.ک.ک
با نگاهی به بازه زمانی گذشته ،به جز حوادث قبل از سال 1980 سه  استراتژی عمده در حزب کارگران کردستان محور فعاليتهای آنها را در بازه های زماني مختلف تشكيل می دهد:
«بين سالهای 89 – 1984 بيشتر در بين مردم منطقه بود و سعي در تصفيه اين منطقه داشتند. بين سالهای 95 – 1989، دولت و نهادهای دولتی تركيه هدف عمده تروريستی آنها را تشكيل مي دادند. سومين مرحله بين سالهای 99 – 1995، مصادف بود با گسترش عمليات مسلحانه تروريستی به ديگر مناطق تركيه كه به ويژه در شهرهای بزرگ بيشتر ديده می شد. اين مراحل بازه زمانی رهبری عبدالله اوجالان را نشان می دهد كه با دستگيری وی در سال 1999 تغييرات استراتژيك قابل تأملی در گروه روی داده با تأملی در استراتژی های سه گانه گروه بين سالهای 1999 – 1984، تنها در مرحله اول موفق عمل كردند؛ چون كه نتيجه ترورهای بیش از حد در بين مردم منطقه، فضای ترس وحشتناكی را ايجاد كرده بودند. در مرحله دوم كه گروه قصد ايجاد استراتژی از ترور مسلحانه به Gerilla را داشت، در تقابل با نيروهای امنيتی كاری از پيش نبرد متحمل تلافات قابل توجهی شد و در كسب شروط لازم براي ورود به فاز Gerilla مانند خاك و مشروعيت ناتوان ماند. اين شكست ها باعث شروع مجدد عمليات تروريستی شد ولي اين بار شهرهای بزرگ هدف اين ترورها قرار گرفتند. در اين مرحله نبز در تقابل با نيروهای امنيتی كار خاصی از پيش نبردند». (13)
دستگيری اوجالان شروع دوره جديدی را برای گروه تداعی می كرد و سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) با بحرانی عميق دست به گريبان شد.
از ديدگاه احسان بال ،استراتژيست مسائل حزب کارگران کوردستان ،استراتژی این گروه در اين دوره و مرحله بعد از آن اين گونه شكل گرفت:
«پس از دستگيری اوجالان كه موج ناميدی و قهقرا اعضای سازمان را فرا گرفته بود و روی به عمليات انتحاری آورده بودند؛ اغلب با تجمع در شمال عراق و مناطق امن، فعاليتهای خود را متوقف كرده بودند. در اين دوره از يك طرف گروه سعی داشت قدرت وحضور خود در صحنه سياسی را افزايش دهد و از طرف ديگر سازمان درگير كشمكشهای رهبری بود. با وجود اينكه اوجالان هنوز هم مهره ای مهم و اساسی در گروه به شمار می رود، ولی پس از دستگيری وی جدايی برخی طيفها و افراد از گروه شروع شد و ادامه خواهد داشت».
مسئله اصلی در داخل گروه مبارزه بين طرفداران «مبارزه مسلحانه و روبه فاز سياسی» به طور پارالل و ديگر گرايشهای فكری بود كه ميتوانست سالها گروه را درگير مشكلات داخلی بكند. طرفداران عمليات تروريستی با نفوذ در بين شبه نظاميان كه در كوهها سرگردان بودند سعی در بازگشت به دوران ترور و قتل عام بودند و سعی داشتند آنها را از اين حالت منفعل خارج كنند.
دومين دليل طرفداران عمليات تروريستی، وجود عمليات تروريستی به عنوان بخشی از فلسفه زندگی و طرز معيشت اعضای سازمان بود. اين دلايل برای توجيه افكار عمومی و شبه نظاميان كافی نبود و آنها با درك اين مطلب با تحريك نيروهای امنيتي و ترورهای هدفمند سعی در ترغيب آنها به استفاده بيش از حد از اهرم های مشابه را داشتند. آنها با اين كار قصد داشتند تا گروه و شخص عبدالله اوجالان را نزد افكار عمومی مثبت جلوه دهند.
با توجه به شكست ها و تلفات گروه در عمليات مسلحانه، فعاليتهای سياسي در حال افزايش بود. در اين راستا گروه با روی آوردن به نهادهای مدنی و اجتماعی و استفاده از احزاب وابسته به خود سعی در حضور فعال در انتخابات عمومی تركيه را داشتند. حزب تلاش مردم (HEP) ، حزب دموكراسی (DEP) ،حزب جامعه دمكراتيك (DTP)، و حزب دمكراتيك خلق (DEHAP) كه در راستای سياستهای سازمان تروریست حزب کارگران کوردستان قدم برمی داشتند، هيچ برنامه خاصی برای حل مشكلات مردم منطقه ارائه ندادند. (14)
حزب DTP و بعد از غير قانونی شدن آن حزب BDP (حزب دوستی و دمكراسی) تقريباً نقشی معادل، شاخه سياسی ارتش رهايی بخش ايرلند كه بعدها مخاطب اصلی دولت در حل مسئله شد، را بازی می كند. در كنگره DTP در سال 2006 به طور علنی خود را به عنوان شاخه سياسی گروه تروريستی حزب کارگران کردستان معرفی كرد.
با وجود اينكه DTP به عنوان شاخه سياسی حزب کاگران کردستان ديده می شود، پس از انفجار بمبی در 3 ژانويه 2008 كه منجر به كشته شدن 6 دانشجو گرديد، اختلاف نظرها بالا گرفت. ولی با اين همه بخشی از DTP زير سايه پ.ك.ك و سياستهای آنها يك سياست صرفاً كورد محور را از خود نشان ميداد. عده ای نيز با تكيه بر اصول دمكراتيك و شيوه مبارزه سياسی صحيح و در راستای آزادی تفكر و آزادی بيان مشی فرا كردگرا داشت. حزب کارگران کردستان از سال 2003 فعاليتهای تروريستي خود را در شهرهای بزرگ افزايش داده بود، احزاب كوردگرايی كه در زير سايه گروه شكل گرفته بودند ولی با چنين اقداماتی مخالف بودند را ايزوله می كردند و مانع از فعاليت آنها می شد. (15)
اخيراً PKK/Kongra-gel عمليات تروريستی خود را به نام «شاهين های آزادی بخش كردستان (TAK) انجام می دهد تا بدين وسيله زمينه ظهور حزب کارگران کردستان به عنوان يك حزب سياسی را فراهم كرده و با انتساب اقدامات تروريستی به TAK قصد تبرئه خود و افزايش فشار بر روی دولت و ارتش تركيه را داشت. در نشست شورای امنيت ملی در 24 اكتبر 2005 با بيان اينكه پ.ك.ك به دنبال نفوذ وحضور در صحنه سياسی است و در اين راستا حمايت های لجستيك و روانی بعضي احزاب و نهادها حاكی از تلاش گروه برای كسب مشروعيت در ميدان سياسی است.
سی سال از آغاز فعاليتهای Kongra-Gel/PKK می گذرد و در اين سی سال گروه اكوسيستم خاص خود را به وجود آورده است و بين 3 الی 5 هزار شبه نظامی در كوههای تركيه و شمال عراق زندگی می كنند. اين در حالی است كه بيش از 15 – 14 هزار نفر نيروی وابسته به گروه در اقصا نقاط جهان و در زمينه های مختلف در خدمت گروه هستند. (16)
65 نفر در آژانس خبری گروه به صورت بيمه و با حقوق كافی مشغول به فعاليت می باشند. در اين راستا گروه از كانال تلويزيونی، روزنامه و مجله در نقاط مختلف اروپا و روسيه بهره می برد. با اين نگرش گروه شبيه يك شركت چند مليتی عمل می كند.
پس از دستگيری اوجالان سرمايه گذاری در مناطق كوردنشين شتاب بيشتري به خود گرفته بود. از طرف ديگر مطابق سازی تركيه با استانداردهای اتحاديه اروپا در راستای پيوستن به اين اتحاديه، بسياري از مواردی كه گروه با تأكيد بر آنها سعی در برجسته كردن آنها داشت، از دست آنها گرفته شد. راكد شدن فعاليتهای گروه باز به گسترش اختلافات درون گروهی منجر شد.علي الخصوص كه اخيراً در عمليات برون مرزی ، ارتش تلفات سنگينی در بعد اطلاعات و لجستيك بر پيكره سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) وارد كرده، باعث تشديد بحران داخلی شده است. حزب کارگران کوردستان با عكس العمل انسانی شمردن عمليات تروريستی در دياربكیر، اعلام كرد: «حمله به مقر نظاميان در يك خاك اشغال شده كاملاً طبيعي است. اين يك حق بين المللي است و از نگرش دينی هم دفاع از خود واجب است و كسي كه توان دفاع از خود نداشته باشد بي دين است». تراژدي سوء استفاده از مفاهيم دينی در عصر تكنولوژی و براي گروهی كه صدها و هزاران عمليات تروريستی در تركيه و مناطق كردنشين انجام داده قابل تأمل است؛ بمب گذاريهای دياربكیر به خصوص به آتش كشيدن خودروها افزايش و ترورهای محلی حاكي از شرايط سختی است كه گروه گرفتارش شده بود. عوامل سازمان تروریستی حزب کارگان کردستان  با بيان اين واقعيت به كودكان و دانشجويان كورد که اين كشتارها برای نجات كوردستان است، كسانی كه از آنها حمايت نمی كردند، تهديد به مرگ می نمودند.(17)
ذهنيت جديدی در مبارزه با تروريسم در تركيه شكل گرفته است و امتيازات زيادی از اين طريق نصيب دولت و ارتش تركيه شده است. در اين برهه استراتژی «نزديكی همه جانبه در مبارزه با تروريسم» از هر زمان دیگری از اهميت اساسی برخوردار شده است.
گروه به جای رويكردی مثبت به تركيه ای كه قصد اروپايي شدن را دارد و معيارهای كپنهاك را قبول كرده بود با استفاده از اين فرصت، فعاليت مسلحانه خود را افزايش داد. حزب کارگران کردستان خوب مي داند كه قدرت سياست، قدرت دموكراسی و قدرت مدرنیزاسيون، قدرت سلاح و Gerila را درهم می شكند. گروه كم كم شبه نظاميان و بنيان های اعتقادي خود را از دست رفته می ديد. در اين دوره نااميدی ،  پ.ك.ك به جز كشتن بچه های معصوم در خيابانها از صحنه سياسی DTP هم كنار كشيد.(18)
سئدات لاچين اه ر از تحليلگران به نام ترك وضعيت سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان را در سال 2007 اين گونه بيان ميكند:
«با توجه به ساختار پ.ك.ك افزايش تعداد جوانان در اين گروه قابل توجه است. دومين فاكتور قابل توجه، افزايش تعداد اتباع سوريه ای است. كوردها و غير مسلمانهای سوری گروه پستهای حساس را در دست گرفتند. سومين فاكتور، افزايش همكاری با كردهای ايران است. ادعاهايی مبنی بر هدايت گروه توسط برخی چهره های غير كورد نيز شايع است». (19)
عمليات تروريستي سازمان باعث اختلاف و دشمنی بين جمعيت های مذهبی با آنها شده بود. دومين مسئله كه پ.ك.ك بايد در حل آن بكوشد، بحث رهبری گروه است. در حال حاضر از افراد مطرح در شاخه نظامی گروه می توان به مراد كاراييلان، جميل باييك، رضا آلتون، دوران كالكان، علی حيدر كايتان، زوبير آيدار و فهمان حسين اشاره كرد كه بيشتر آنها در شمال عراق ساكن هستند. بنا به برخی آمار منتشره، چيزی حدود 1700 نفر در تركيه و 3 الی 5 هزار نفر از شبه نظاميان در شمال عراق زندگی مي كنند.
 3: ساختار تشكيلاتی سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان یا پ.ك.ك
سازمان تروريستی حزب کارگران کردستان  دارای ساختاری 3 وجهی شامل نیروهای تهاجمی، حزب و جبهه است. حزب (حزب كارگران كردستان PKK  ) در سال 1978 تأسيس شد. حزب رهبری ايدئولوژيك و سياسی را بر عهده دارد.
جبهه كه با نام اختصاری ERNK شناخته می شود در سال 1985 تأسيس شد ERNK ارگان سياسی حزب کارگران کوردستان محسوب مي شود. نیروهای تهاجمی كه با نام اختصاری ARGK شناخته می شود در سال 1986  طی دو مرحله تأسيس شد. مرحله اول نیروهای مهاجم با نام اختصاری HRK در سال 1984 تأسيس شده بود. جبهه و نیروهیا مهاجم در راستای سياست های حزب حركت مي كنند. اين 3 ارگان وابسته به هم ولی هر كدام وظايف خاصی را به عهده دارد.(20)
جدای از این، حزب کارگران کردستان دارای شاخه های خارجی در ایران ، سوریه و شمال عراق نیز می باشد این گروه که با داعیه تشکیل کشور کردستان مستقل در چهار کشور ترکیه ، ایران ، عراق وسوریه تشکیل شده است اقدام به تشکیل شاخه هایی در این کشورها نموده است در این مقاله علاوه بر تشریح ساختار تشکیلاتی سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان به تشریح مختصر شاخه ایرانی آن «پژاک یا حزب حیات آزاد کردستان» نیز خواهیم پرداخت.
الف : ارتش آزادی بخش كردستان (ARGK)
سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان پس از بمب گذاری های اروح و شیمدينلی در 15 آگوست 1984 تأسيس واحد نظامی خود با نام اختصاری HRK را اعلام كرده بود. بعداً در سومين كنگره نام آن به ARGK تغيير يافت.
كليه فعاليت های ARGK زير نظر عبدالله اوجالان اجرا می شد وARGK شاخه نظامی پ.ك.ك محسوب می شود. كليه عمليات تروريستی مسلحانه حزب کارگران کردستان توسط اين ارگان انجام يافته و می یابد.
سلسله مرتب فرماندهی ARGK ؛ فرمانده ، شورای عالی نظامی و ستاد عمومی ارتش سلسله مراتب آن را تشكيل مي دهند. شورای عالی نظامی شامل: 1 – قرارگاه نظامی 2 – فرماندهان عملياتی 3 – رهبران گردان های محلی می شود.
فرماندهی: هيئتي اجرایی است كه از بين اعضاي شواري عالی نظامی انتخاب مي شوند. قرارگاه مركزی مسئوليت هدايت، اداره وحمایت از فعاليت های مسلحانه و تروریستی حزب را بر عهده دارد.
ARGK به صورت واحدهای تخصصي فعاليت در شهرهای بزرگ، بيابان ها و حومه شهرها و خارج از كشور تقسيم بندي مي شود. اين واحدهاي تخصصي در حوزه های مربوط خود فعاليت مي كنند. ARGK فعاليت های منطقه ای خود را به صورت برجسته تر و مبالغه آميز توسط شبه نظاميان ERNK در بين مردم تبليغ می كنند. اما پس از دستگيری عبدالله اوجالان در هفتمين كنگره حزب ARGK به HPG تغيير نام داد كه به اختصار «نيروهای دفاع مردمی» می باشد. (21)
ب: جبهه ملی رهايی بخش كوردستان( ERNK)
بنابه نياز گروه ERNK در 21 مارس 1985 تأسيس شد. فعاليت های برون مرزی گروه تحت نظر ERNK و واحدهای زير نظر آن شروع شده و در طول زمان چندين واحد وابسته به ERNK شكل گرفت.
ERNK بخشي است كه در گروه از آن به عنوان جبهه ياد مي كنند. 21 مارس 1985 در آتن، به وسيله عبدالله اوجالان شروع به فعاليت كرد. فعاليت جبهه معمولاً به شكل برگزاری نشست ها، كنفرانس های مطبوعاتی، اعتصاب غذا و ... سازماندهی مي شود. شاخه سياسی حزب کارگران کردستان يا همان ERNK ، سعی در سازماندهی گروه های مختلف كوردگرا را دارد.
ERNK با حمايت هاي لجستيك و مالي، احتياجات شاخه نظامی گروه يعني ARGK از جمله جذب نيرو، حمايت افكار عمومی، را تامین مي كند. يكي ديگر از فعاليتهای ERNK، جذب نيرو از اقشار مختلف جامعه مثل دانشجو، جوان، كارگر، كارمند و ... جهت فعاليت هاي سياسی در داخل و خارج از كشور می باشد. شبه نظاميانی كه در ERNK هستند، با جذب نيروهای جوان و سپس با شستشوی مغزی آنها را جهت فعاليت، تحت تعليم قرار مي دهند.
در زمان تأسيس گروه، سلسله مراتب به صورت زير از پايين به بالا شكل گرفت. ابتدا خانة تيمی، كميته روتينی، كميته محلی، كميته منطقه ای، كميته مركزی و دفتر سياسی در رأس هرم قرار گرفت. هدف از تقسيم وظايف در دسته جات مختلف، جذب حمايت های مالی، تبليغات و جذب طرفدار پی ريزي شده و قرار شد هر كميته، نظارت كاملی بر فعاليت های دسته پايينی خود انجام دهد. كميته مركزی مسئوليت انتخاب هيئت 4 نفره دفتر سياسی را بر عهده دارد. همچنين به طور كلی مسئوليت مستقيماً متوجه كميته مركزی است. مهمترين وظيفه كميته مركزی انتخاب و نظارت بر نيروهای مقاومتی است و بدين ترتيب گروه يا به تعبير خودشان حزب، هسته های اوليه تشكيل نیروهای مهاجم را به وجود مي آورد. وظيفه انتخاب دبير كل به عهده كميته مركزی است. بالاترين رده تشكيلات يعنی دفتر سياسی صلاحيت كنترل مجموعه را دارد. (22)
ج: پژاک ، حزب حیات آزاد کردستان ( PJAK)
پژاک یا PJAK مخفف(حزب حیات آزاد کردستان) از احزاب ملی‌گرا و پان کوردیسم و تازه‌ تأسیس کرد در کردستان ایران است. فعالیت این حزب بیشتر در مرز بین ایران و ترکیه و کوهستان قندیل در کردستان عراق می‌باشد. این حزب از شاخه های حزب کارگران کوردستان یا پ.ک.ک ( ترکیه) است .
دستگیری عبدالله اوجالان، سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان را برای مدتی  شوکه کرده و سازمان را در نامعلومی کاملی فرو برد . در این دوره حساس پ.ک.ک نه تنها از نظر سازمانی بلکه از لحاظ دیدگاهی و ایدئولوژیکی نیز دچار بحران شده بود . در این مرحله تزهائی همانند « جامعه دموکراتیک – اکولوژیک » و در این رابطه « کنفدرالیسم دمکراتیک» از طرف عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک مطرح گردید . این تز در واقع دورگشتن و صرفنظر نمودن پ.ک.ک از رؤیای " کردستان بزرگ" که در گذشته از آن دفاع مینمود را بوضوح نشان داده و بنوعی مدل کنفدرالیزم را پیش روی کردهائی که در چهار کشور منطقه زندگی میکنند ، گذاشت . این طرز فکر و دیدگاه جدید در واقع حل و فصل مسئله کورد بشکل محدود به‏مرزهای کشورهای خود را مطرح مینمود . کونگرا – گل بسال 2003 با توجه به این پیشنهاد و زیر سقف یک سازمان تأسیس یافت . زیر این سقف سازمانی فکر و خواست کرد برای تأسیس حزب و ساماندهی ویژه در کشور خود مطرح گردیده و تصمیم گرفته شد تا " کادک " برای ترکیه ، " پژاک " برای ایران ، حزب راه حل دموکراتیک برای عراق و حزب اتحاد دموکراتیک برای سوریه شکل بگیرند . دیری نپائید که ایده تغییر نام به کونگرا – گل و کادک کنار گذاشته شده و دوباره نام پ.ک.ک انتخاب گردید . حزبی که در سوریه شکل گرفت نیز نتوانست نتیجه خوبی بدست آورد که علت اصلی آن نیز جداشدن منسوبین سوری پ.ک.ک از این سازمان ، پیوستن آنها به حزب اتحاد دموکراتیک و احتمال تضعیف این سازمان بود . در عراق نیز حزب راه حل دموکراتیک قدرت یافته‏است و سرانجام شاخه ایرانی آن یعنی پژاک به موفقیت هائی دست یافت.
پژاک (PJAK) در آئین نامه خود آشکارا اعلام داشته است که اساس ایده تأسیس خود را از سازمان تروریستی پ.ک.ک و رهبر آن یعنی عبدالله اوجالان گرفته است . پژاک ؛ پ.ک.ک را بعنوان بزرگترین حرکت تاریخ کورد معین نموده و خط سیرفکری خود را تحت عنوان " آپوئیسم " بیان میدارد . پژاک هدف خود را نیز تأسیس "جمهوری دموکراتیک فدرال ایران " بیان داشته و اقدامات خود را در لفافه ای که "دفاع مشروع " نامگذاری کرده ، میپیچد . علاوه بر این در آئین نامه مورد بحث ، پژاک سازمان تروریستی کونگرا – گل ( پ.ک.ک) بعنوان سازمان مادر معرفی گردیده و ادامه رابطه با آن و تداوم خط سیر سیاسی بعنوان یک ضروریت برزبان آورده شده است . پژاک در تمامی تبلیغات و فعالیتهای سیاسی، ساز و برگ سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان را مورد استفاده قرار داده و برای جلب شبه نظامیانی از بین جوانان ایرانی به چاپ و انتشار کتب ، مقالات و سخنرانی‏های سران پ.ک.ک می‏پردازد . علاوه بر این مقامات بلندمرتبه پژاک قبلا در بخش‏های مختلف پ.ک.ک انجام فعالیت کرده و وظایف بسیاری را بر عهده گرفته اند . از طرف دیگر اردوگاه پژاک در کوه قندیل زیر چتر امنیتی پ.ک.ک بوده و منسوبین پژاک از طرف پ.ک.ک آموزش نظامی و ایدئولوژیکی داده می‏شوند .
 برای درک محل جایگیری و تعیین جمعیت پژاک ، اطلاعاتی پیرامون نفوس کرد در ایران و جغرافیای سکونت آنها حکم ضرورت دارد . در ایران بالغ بر پنج میلیون کرد زندگی مینمایند که بیشتر در استانهای کردستان ، کرمانشاه و ایلام ساکن بوده و در استانهائی همانند آزربایجان‏غربی ، لرستان و خراسان در اقلیت میباشند . پژاک قاعده فعالیتهای خود را بر اساس کوردهای تندرو و افراطی ساکن در آزربایجان غربی قرار داده و همچنین خواستار گسترش حیطه نفوذ خود در استانهای کوردنشین دیگر میباشد . علی الخصوص در استانهای کرمانشاه و ایلام نیز پژاک فعالیت دارد . نباید فراموش نمود که کردهای شیعه مذهب به دیگر گروههای کرد نگاهی گرم و دوستانه ندارند ولی پژاک با شکستن این مقاومت موفق گردیده تا در بین کوردهای شیعه نیز صاحب نفوذ شود .
توده ای که پژاک و پ.ک.ک در ایران تحت تأثیر قرار داده ، بیشتر از بین قشر تحصیلکرده میباشد . کوردهای ایران بدلیل فعالیت تئوریک محدود ، از فعالیت های فرهنگی پ.ک.ک بشدت تأثیر پذیرفته والهام گرفته اند. سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان همچنین مفهوم پیشمرگ را نیز عوض کرده و بجای آن کلمه "گریلا" را مطرح ساخته که خود برای نسل جوانی که بدنبال هویت است جذاب بنظر میرسد . یکی دیگر از مطالبی که کردهای ایران را تحت تأثیر قرار داده ، موضوع حقوق زنان است . تاکتیکهای جذب شبه نظامیان پژاک کاملا نتایج مطلوبی برایشان به ارمغان آورده است . به جوانان کرد وعده ادامه تحصیل در خارج از کشور آنهم با بورسیه داده شده و بیکاران نیز با وعده کار و درآمد در شمال عراق دلگرم گردیده اند .
یکی دیگر از دلایل مهم قدرتیابی پژاک ، استفاده آن از تمامی امکانات پ.ک.ک بود . پژاک از حمایت مطبوعاتی قدرتمندی همانند روژ تی وی (ROJ TV) برخوردار است.
سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان با تأسیس پژاک در واقع بدنبال برعهده گیری نقشی فعال در نقشه های ایالات متحده ایالات متحده در منطقه بوده است . اشغال عراق از سوی ایالات متحده موجب تغییر و تحول ریشه دار استراتژی پ.ک.ک و موقعیت منطقه ای آن شده و بدین ترتیب از حامیان قدیمی خود یعنی ایران و سوریه دور شده است . این وضعیت نشان میدهد که پ.ک.ک در نقشه های جدید ایالات متحده بدنبال ایفای نقش میباشد.
در مورد روابط پژاک و ایالات متحده اطلاعات متضادی وجود دارد . ایالات متحده پ.ک.ک را بعنوان یک سازمان تروریستی قبول نموده ولی در مورد پژاک از بیان چنین تیتری اجتناب میورزد . حکومت ایالات متحده بارها و بارها بر عدم روابط با پژاک تأکید کرده ولی اظهارات سرکردگان پژاک و قراین و شواهد ،عکس آن و وجود حمایت ایالات متحده از آنرا نشان میدهد . تغییر استراتژی پ.ک.ک و مصادف شدن زمان تأسیس پژاک با دوره ای که روابط ایالات متحده و ایران وارد دوره بحرانی گشته است ، خود بر اهمیت پژاک بعنوان گروهی که ایالات متحده در مبارزه بر علیه ایران بدنبالش میگردد را نشان میدهد . در این راستا بعضی از خصوصیات پژاک برای ایالات متحده ایالات متحده بسیار جذاب بنظر میرسد . بغیر از پژاک دیگر گروههای مخالف رژیم ایران علیرغم داشتن سابقه بلند مبارزات مسلحانه خواستار شرکت در این کشمکش نیستند . از طرف دیگر اعراب و بلوچهای ایرانی نیز دارای سازماندهیهای مسلحانه قدرتمندی بر علیه ایران نیستند . ترکهای آزربایجان نیز طرفدار مبارزه سیاسی و دموکراتیک بوده و دارای هیچگونه سازماندهی مسلحی نیستند . از طرفی بغیر از جریانهای ملی گرائی ملی ، هیچ حرکت سیاسی مخالف در ایران دارای نفوذ و تأثیرگذاری آنچنانی نیست .  یکی از مهمترین این مبارزات سازمان مجاهدین خلق میباشد . این سازمان علاوه بر جایگیری در لیست سازمانهای تروریستی ایالات متحده بدلیل نزدیکی با صدام حسین رهبر عراق با شیعیان عراقی و کوردهای این کشور دشمنی دیرینه ای دارند   با استناد به تمامی این موارد میتوان گفت که پژاک در نزد ایالات متحده دارای ارزش و اهمیتی روزافزون میباشد . عدم بجای آوردن خواسته های ترکیه از طرف ایالات متحده در مورد مسئله پ.ک.ک نیز در این باب اهمیت دارد . زیرا ایالات متحده به گروه تروریستی پژاک احتیاج بسیاری دارد. (23)
این سازمان تروریستی در سالهای اخیر در استانهای آزربایجان شرقی ، آزربایجان غربی، کردستان وکرمانشاه عملیات تروریستی زیادی انجام  داده است ودارای پایگاههایی در منطقه مرزی شهرستان خوی وهمچنین در کوههای قندیل شمال عراق دارد.در طول سالهای گذشته در گیریهای پراکنده ای با نیروهای سپاه (قرارگاه حمزه )در مناطق فوق داشته اند در طول این درگیریهای دو تن از سرداران سپاه نیز شهید شده اند .(24)
1 Mumcu, Uğur, (1999), Kürt Dosyası, Ankara: Uğur Mumcu Vakfı Yayınları,21.Baskı.p4
2 Denker, Sami, (1997) Uluslararası Teror, Turkiye ve PKK, istanbul: BoğaziciYayınları.p52
3 Pirim, Oktay, ve Ortulu, Suha, (2000), Omerli Koyunden imralı’ya PKK’nın YirmiYıllık Oykusu, istanbul: Boyut Yayın Grubu.p28
4 Bila, Fikret, (2004), Satranc Tahtasındaki Yeni Hamleler: Hangi PKK, Ankara: UmitYayıncılık.p25
5 Ersever, Ahmet Cem, (1993), Ucgendeki Tezgah, Ankara: Kiyap Yayınları.p93-94
6 Ibid.p174
7Özcan, Ali Nihat, (1999), PKK (Kürdistan İşçi Partisi), Tarihi, ideolojisi ve Yontemi,Ankara: ASAM Yayınları.p42
8 Ibid.p53
9 Özdağ, Ümit, (1996), “Kuzey Irak ve PKK”, Avrasya Dosyası, Ankara: Asam
Yayınları.p85-86
10 Kışlalı, Mehmet Ali, (1996), Güneydoğu Duşuk Yoğunluklu çatışma, Ankara: ÜmitYayıncılık.p172
11 inanc, Unal, ve Polat, Can, (1999), İmralı’da Neler Oluyor? Apo PKK ve SaklananGerçekler, Ankara: Güvenlik ve Yargı Muhabirleri Derneği Yayınları.p103
12 Ocalan, Abdullah, (2004), Bir Halkı Savunmak, istanbul: Çetin Yayınları.p190-235
13 Bal, ihsan, (2006), Alacak aranlıkta Terörle Mücadele ve Komplo Teorileri, Ankara:USAK Yayınları.p181-183
14 Ibid p.190
15 Usak, (2008), PKK Teror Orgutu ile Etkin Mucadelede Analiz, Risk, Fırsat ve oneriler, Ankara: USAK Yayınları.p 12
16 Akyol, Taha, (2007), “Türkler, Kürtler ve Kalkınma”, Milliyet, 21 Mart, p.3.
17 Bal, ihsan, (2008), “Diyarbakır Saldırısı Neyi Hedefliyor?”, (www.usakgundem.com/yazarlar.php?type=1&id=877, (05.01.2009).
18 ibid
19 Laçiner, Sedat, (2007), “Hangi PKK, Hangi DTP?”(www.usakgundem.com/yazarlar.php?id=812&type=3)
20 -http://www.belgenet.com/dava/dava03.html
21 Demirel, Emin, (2005), Gecmisten Günümüze PKK ve Ayaklanmalar, istanbul: IQKültür Sanat Yayınları,p320-324
22 Çeşme, Ahmet, (2005), PKK Psikolojik Harekat ve Kansız Mucadelenin Kanlı Yuzu,” İstanbul: IQ Kultur Sanat Yayınları,p298-299
23 http://www.turksam.org/tr/a424.html
24 -http://www.daneshju.ir/forum/f551/t11776.html

۵/۰۹/۱۳۹۱

درگیری با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) : 2 شهید ، 10 زخمی

بنا به اخبار منتشر شده توسط سایت خبری روزنامه استار چاپ ترکیه، نیروهای نظامی ترکیه درگیری شدیدی با میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) در منطقه شیمدینلی از حوالی شهر حکاری ترکیه داشته اند بنا به آمار اولیه متاسفانه 2 سرباز ترکیه شهید و 10 سرباز دیگر زخمی شده اند.
عملیات ضد ترور نیروهای نظامی ترکیه از تاریخ 29 جولای 2012 پس از تثبیت یک گروه از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان در منطقه آغاز شده است. بر اساس اخبار منتشر شده نیروهای نظامی ترکیه به دفعات با میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان برخورد داشته اند و برای دقایقی نیز آتش رد و بدل شده است.
عملیات نیروهای نظامی ترکیه بر علیه حزب کارگران کوردستان در منطقه با حمایت هلیکوپترهای اسکورسکی و کبری در حال ادامه می باشد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/ctlv857
حمله تروریستی حزب کارگران کردستان در منطقه شیمدینلی
دیروز در حوالی نصف شب در نقطه صفر مرزی ترکیه- عراق گروهی از تروریست های عضو حزب کارگران کوردستان توسط هرون ها و دوربین های دید در شب تثبیت شده و نظامیان متعددی به منطقه اعزام شده اند. 
تروریستهای عضو حزب کارگران کردستان (PKK) در کوههای گامون ترکیه تثبیت شده اند، پس از تثبیت تروریستها هلی کوپترهای اسکورسکی و کبری برای ساعاتی گذر گاههای احتمالی تروریستها را مورد بمباران قرار داده اند.
بیشتر تروریستهای عضو حزب کارگران کوردستان از طریق کوههای مرزی عراق وارد خاک ترکیه شده و پس از اجرای عملیات تروریستی به کمپ های پ.ک.ک در شمال عراق باز می گردند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/c25ad34
حمله تروریستی حزب کارگران کوردستان در شهر تونجلی ترکیه
گروهی از میلیتانهای مسلح سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) اقدام به گشودن آتش به سمت نیروهای ژاندارمری شهر تونجلی ترکیه نموده اند. تروریستهای مذکور با استفاده از انواع سلاح های دوربرد عملیات تروریستی مذکور را محقق ساخته اند.
نیروهای ترکیه در اولین لحظات این حمله تروریستی با آتش متقابل پاسخ دادند. خوشبختانه این عملیات تروریستی تلفات جانی بهمراه نداشت، نیروهای نظامی ترکیه در حال انجام عملیات در منطقه می باشند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/c9jh36f

حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) کنترل 6 شهر سوریه را بدست گرفت

در حالیکه درگیریهای سنگین مابین ارتش آزاد سوریه و نیروهای مسلح بشار اسد در شهرهای مهمی به مانند حلب ،شام متمرکز شده است میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) نیز هر روز خبر از کنترل شهر جدیدی از سوریه را منتشر می کنند.
در جدیدترین اخبار واصله از مدیای رادیکال کورد ناشی از بدست گرفتن کنترل 6 شهر سوریه بدست گروههای مسلح کرد حامی حزب کارگران کردستان و شاخه سوریه ای آن پ.ی.د می باشد.
دیروز میلیتانهای مسلح حزب کارگران کوردستان با بیرون راندن نیروهای دولتی بشار اسد شهر جنديرس که شهری نیمه کوردنشین می باشد را نیز اشغال کرده و به تصرف خود درآورده اند.
پس از اشغال شهر توسط گروهای مسلح کرد پرچم حزب کارگران کوردستان (PKK) و تصاویر عبدالله اوجالان بر اکثر مناطق شهری آویزان شده است، گروههای مسلح کرد نیز با تشکیل کمیته مسلحی با نام نیروهای مدافع خلق کنترل شهرهای فوق را در دست دارند.
بنا به گفته مسعود بارزانی 2000 مییلتان آموزش دیده از کردهای سوریه ای طی ماههای گذشته در منطقه شمال عراق آموزش نظامی دیده و برای درگیریهای احتمالی در سوریه نیز آماده شده اند. علاو هبر 2000 میلیتان مسلح مسعود بارزانی، بنا به آمار رسم در خود سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان 1500 میلیتان سوریه ای وجود دارد که مطمئناً رقم واقعی بسیار بیشتر از این می باشد. تمامی نیروهای مسلح کورد سوریه ای (چه پ.ک.ک و یا نیروهیا مسعود بارزانی) اکنون کنترل نقاط مرزی سوریه و چندین منطقه کردنشین را بدست گرفته اند.
به علت بافت ائتنیکی موزائیک وار سوریه گروههای تروریست و مسلح کرد اکنون به فکر توسعه طلبی در شهرهای جنگ زده می باشند به طوریکه از منابع خبری خود مدیای رادیکال کرد شنیده شده است مناطق ترک و عرب نشین نزدیک شهرهای کردنشین نیز در روند کردستانیزه کردن گروهها مسلح کورد سوریه ای واقع شده اند. از نقشه هائی که با نام کردستان سوریه منتشر می شود بسیاری از مناطق  ترک و عرب نشین نیز جزء به اصطلاح کردستان تبلیغات می گردد. دقیقاً مشابه این عمل در عراق و در مناطق ترکنشین کرکوک، اربیل، موصل و ... صورت گرفت. پس از اشغال عراق توسط آمریکا 20000 پیشمرگه مسلح مسعود بارزانی شهر ترک نشین کرکوک را اشغال کرده و کنترل شهر را بدست گرفتند، این تاکتیک نیز در سوریه اجرا شده است. پس از خلاء قدرت سیاسی و نظامی به یکباره گروههای مسلح حزب کارگران کردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) و پیشمرگه ها کنترل شهرهای سوریه را بدست گرفته و اعلام استقلال کردند.
ارتش آزاد سوریه در مورد حفظ یکپارچگی خاک سوریه متفق القول میباشد و به گفته مقامات بلند پایه ارتش آزاد سوریه به هیچ وجه اجازه رخنه کردن گروههای تروریست به مانند حزب کارگران کوردستان را در خاک سوریه نخواهد داد. ارتش آزاد سوریه بیشتر در فکر ساقط کردن بشار اسد و رژیم بعث در شهرهای مهمی به مانند شام و حلب می باشد بی شک پس از آزاد سازی این مناطق در مورد اشغال شهرهای کردنشین توسط مییتانهای مسلح حزب کارگران کردستان نیز رفلکس نشان خواهد داد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d2mcdc7    
همزمان با اشغال شهرهای سوریه توسط میلیتانهای مسلح حزب کارگران کردستان درگیری های شدید اعضای سازمان تروریستی پ.ک.ک در نقاط مرزی ترکیه به شدت افزایش یافته است. 

۵/۰۸/۱۳۹۱

توافق بشار اسد و حزب کارگران کردستان در قبال مناطق کردنشین سوریه

بشار اسد که پس از مرگ پدرش حافظ اسد اکثر فعالیت های سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) در خاک های سوریه را به حالت تعلیق درآورده بود پس از شروع اعتراضات در سوریه و حمایت معنوی ترکیه از معترضین بشار اسد دوباره اقدام به حمایت بی حد و حصر از حزب کارگران کردستان به عنوان ابزار فشار در قبال ترکیه و برای جلوگیری از اشتراک کوردهای سوریه ای به انقلاب سوریه نمود. 
در مناطق کردنشین سوریه هدف بشار اسد محقق شده و حزب کارگران کردستان و شاخه سوریه ای آن پ.ی.د موفق به کنترل مناطق کردنشین سوریه شدند، از سوی دیگر بشار اسد کمپ های حزب کارگران کوردستان در مناطق قامیشلو، ائدلیب، عین العرب و ...را فعال ساخته تا حملات تروریستی متعددی را متوجه ترکیه ساخته و ترکیه نیز مشغول مبارزه با حزب کارگران کردستان در داخل خاک های ترکیه گردد.
در داخل حزب کارگران کوردستان بنا به آمارها 1500 تروریست سوریه ای وجود دارد که از مهمترین آنها شخصی به نام فهمان حسین با کد رمز دکتر باهوز اردال می باشد که از کردهای سوریه ای که دانشجوی دکتری می باشد وارد حزب کارگران کردستان (PKK) شده و بیشترین عملیات های تروریستی خشونت بار نیز توسط شاخه سوریه ای پ.ک.ک به رهبری فهمان حسین صورت می گیرد.
بنا به شواهد موجود مابین بشار اسد و سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان توافق نامه موقتی امضاء گردیده است که در اعزای تحویل و کنترل چندین منطقه کورد نشین سوریه به حزب کارگران کردستان کردهای سوریه ای نیز در انقلاب مردم سوریه شرکت نکنند. علارغم اینکه تا 16 ماه پیش اکثر کردهای سوریه ای حتی تابعیت شهروندی سوریه را نیز نداشتند و گام می رفت اولین اعتراض ها از سمت کوردهای سوریه ای صورت گیرد، درحالیکه این طور نشده و بلکه میلیتانهای مسلح حزب کارگران کوردستان در سرکوب معترضین سوریه ای به همراه نیروهای بشار اسد نقش عمده ای را ایفا کرده اند.
بشار اسد با تحوسل دادن کنترل مناطق کردنشین سوریه به حزب کارگران کردستان در حقیقت پیمان استراتژیکی را با کوردها به امضاء رسانده است، گروههای فرصت طلب و رادیکال کردی به مانند پ.ک.ک، پ.ی.د نیز از این توافق نامه بهترین استفاده را برای تقویت خود در راه مبارزه با ترکیه نموده اند. مسعود بارزانی ناسیونالیست شناخته شده کرد نیز جزئی از بازی بشمار می رود، وی طی مصاحبه ای که با شبکه الجزیره داشت از آموزش 2000 میلیان کورد سوریه ای برای حفاظت از مناطق کردنشین سوریه خبر داد، میلیتانهای مسلح فوق اکنون در مناطق کردنشین سوریه تشکیل کمیته هائی با نام کمیته دفاع از خلق به طور مسلحانه کنترل مناطق کورد نشین سوریه را بر عهده دارند. 
نکته قابل تامل موقعیت مناطق کوردنشین سوریه می باشد که اکنون بدست گروههای تروریسی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) و پ.ی.د افتاده است، اکثر این مناطق به علت نزدیکی با مرزهای ترکیه برای ارتش آزاد سوریه نیز مشکل ساز شده است، چون ورود و خروج نیروهای ارتش آزاد سوریه به ترکیه در حین مبارزه نیز مسدود شده است. در عین حال نیز منطقه ای ممنوعه برای ورود احتمالی ترکیه در صورت جنگ با میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان بوجود آمده است.
بنا به خبرهای ارگان های امنیتی روسیه طی هفته های گذشته از اعضای بلندپایه حزب پ.ی.د دعوتی به مسکو داشته و ملاقات های نیز شخص پوتین با مسئولین سازمان تروریستی حزب پ.ی.د داشته است.
بنظرم پس از سقوط بشار اسد و رژیم بعث جنگی شدید مابین نیروهای ارتش آزادی بخش سوریه و سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان شکل خوهد گرفت. چون ارتش آزاد سوریه بارها حمایت خدو را از یکپارچگی سوریه اعلام داشته است، گرچه که حقوق کردها نیز به عنوان شهروندان سوریه ای باید تامین گردد، گروههای که در آینده سوریه نیز نقش خواهند داشت به احتمال بسیار زیاد اکثر حقوق کوردهای سوریه ای در آینده سوریه محقق خواهد شد. در صورت تجزیه سوریه که احتمالش بسیار کم می باشد نیز به احتمال بسیار زیاد هر یک از پازل های تجزیه شده سالها به جنگ های طاقت فرسا و فرسایشی با هم خواهند پرداخت، دقیقاً به مانند لبنان. 
همانطور که مشاهده می شود تاریخ دوباره تکرار می گردد، همین فرصت طلبی گروههای تروریست کورد وقت در اوایل انقلاب و جنگ ایران – عراق نیز صورت گرفت. برای مثال در همان سالها عبد الرحمان قاسملو در غرب آزربایجان خواستار تشکیل دولت کرد شد و جنگی که مابین نیروهای دولتی و گروههای سرتا مسلح کورد صورت گرفت سبب کشته شدن هزاران ترک، کرد و مردم منطقه گشت. برای مثال در حادثه سولدوز (نقده) تنها 150 خانواده ترک توسط گروههای مسلح کورد قتل عام شدند.

۵/۰۷/۱۳۹۱

کشف 26 تن مواد مخدر متعلق به حزب کارگران کردستان

تجارت و ترانزیت انواع مواد مخدر یکی از عمده ترین تامین کننده منابع مالی سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) می باشد.نیروهای مبارزه با مواد مخدر ترکیه طی روزهای گذشته عملیات وسیعی را برای انهدام و کشف زمین هائی که حزب کارگران کوردستان مباردرت به کاشت انواع مخدر می کند مبادرت ورزیده اند، جدیدترین این اقدامات نیروهای ترکیه ای موفق به کشف 26 تن مواد مخدر منتصب به سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان شده اند.
مواد مخدر کشف شده حزب کارگران کوردستان در منطقه کردنشین دیاربکیر ترکیه و 4 روستای نزدیک این شهر کشف و ضبط گردیده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d9s8hcq
انفجار در شهر دیاربکیر ترکیه
بنا به اخباری که سایت رسمی آناطولی ترکیه منتشر ساخته است بمب دست سازی که از سوی سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) در داخل پاکتی جاسازی شده بود منفجر گشته و سبب زخمی شدن 2 کودک شده است.
دو کودک زخمی شده به بیمارستان شهر دیاربکیر ترکیه منتقل شده اند. میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان بمب دست ساز در داخل کسه پلاستیکی جا ساز یکرده و آنها در کنار ماشین پارک شده ای رها کرد هبودن، 2 کودک نیز در هنگام بازی در کنار ماشین به احتمال زیاد برخوردی با بمب داشته و سبب انفجار بمب شده اند.   
ماشین پارک شده نیز دچار خسارات مادی شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cfun9f9
حمله تروریستی حزب کارگران کردستان در شیمدینلی
بنا به اخبار سایت روزنامه استار چاپ ترکیه سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (PKK) دیروز حمله تروریستی را به گردان موجود در نقطه صفر مرزی وقع در شیمدینلی- حکاری ترکیه صورت داد. 
حمله تروریستی مذکور در ساعت 15:00 و با استفاده از سلاح های دوربرد صورت گرفته است . خوشبختانه در این حمله تروریستی خسارت جانی به هیچ یکی از سربازان ترکیه وارد نشد. نیروهای مستقر در نقطه صفر مرزی نیست به نقاط تثبیت شده توسط هرونها 20 دقیقه با آتش توپ جواب دادند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/c5rk33b
طرفداران سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان به یکی از مغازه های استانبول بمب دست سازی را پرتاب کردند
گروهی از طرفداران سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) در شهر استانبول اقدام به پرتاب بمب دست سازی به سوی یکی از سوپرمارکت های شهر نمودند. این حمله تروریستی در منطقه سنجاق تپه استانبول و در ساعت 23:30 صورت گرفته است.  
پلیس مبارزه با ترور و تروریسم ترکیه پس از این اقدام تروریست به منطقه اعزام شده و پیگیر انجام دهندگان این حادثه تروریستی می باشد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/bqu8ewo
طرفداران حزب کارگران کردستان و حمله به نمایندگی شرکت هواپیمائی ترکیش ایرلین
گروهی از طرفداران سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (PKK) در شهر وین استرالیا اقدام به حمله به نمایندگی شرکت هواپیمائی ترکی شایرلاین موجود در این شهر نمودند. این حمله تروریستی در ساعت 19:00 و توسط گروهی از طرفداران سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان صورت گرفته است. 
طرفداران حزب پ.ک.ک پوسترهای عبدالله اوجالان رهبر پیشین سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان را در دست داشتند.
این حمله تروریستی به مدت 15 دقیقه طول کشیده و نیورهای امنیتی موجود در محل تمامی طرفداران حزب کارگران کوردستان را از محل دور کردند.
خوشبختانه در این حادثه هیچ یک از کارکنان شرکت هوایپمائی ترکیش ایرلاین دچار خسارت جانی نشد.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/c4k7xhl
میلیتانهای حزب کارگران کوردستان به هلیکوپتر در حال فرود آتش گشودند
گروهی از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) به هلیکوپتر در حال فرود در شهر تونجلی ترکیه با استفاده از سلاح های دوربرد آتش گشودند. در داخل هلیکوپتر 6 سرباز ترکیه وجود داشت که یکی از مرمی ها به سینه یکی از سربازان ترکیه برخود می کند که خوشبختانه حال وسی مساعد گزارش شده است.
در این حادثه تروریستی چندین مرمی نیز به بدنه هلیکوپتر برخورد کرده است؛ خوشبختانه با سرعت عمل و مهارت خلبان خسارات چندانی به سربازان و هلیکوپتر وارد نشده است.
نیروهای نظامی ترکیه برای دستگیری تروریستها در منطقه عملیاتی  را آغاز کرده اند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/c67mcmx

تسلیم 8 تروریست عضو حزب کارگران کردستان

بر اساس اطلاعیه رسمی فرماندار شهر شیرناک ترکیه دیروز 8 تروریست از اعضای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) تسلیم نیروهای امنیتی ترکیه شده اند. 
تروریستهای تسلیم شده از در مرزی هابور وارد ترکیه شده و تسلیم نیروهای امنیتی ترکیه شده اند.
تروریستهای تسلیم شده برای بازرسی به اداره امنیت ملی ترکیه منتقل شده اند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/ccgnorv
حمله تروریستی حزب کارگران کردستان
بنا به اخبار منتشر شده توسط سایت روزنامه استار چاپ ترکیه دیروز گروهی از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کاررگان کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) طی حمله تروریستی اقدام به انداخت بمب به سمت محل استراحت و نگهبانی مامورین امنیتی ترکیه نموده اند.
حمله تروریستی فوق در شهر دیاربکیر ترکیه و در منازل مسکونی نیروهیا هوائی ترکیه صورت گرفته است. در این حمله تروریستی گروهی از میلیتانهای حزب کارگران کردستان اقدام به انداخت بمب دست ساز، بمب صوتی، مولوتوف کوکتل به سمت منازل مسکونی نگهبانان نمودند.
مامورین موجود در محل برای دستگیری تروریستها عملیاتی را آغاز کرده اند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d47dhfc
حمله تروریستی حزب کارگران کردستان در شهر زلزله زده وان ترکیه
دیروز و طی حمله تروریستی که از سوی میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (PKK) صورت گرفته ، اعضای پ.ک.ک با استفاده از سلاح های دوربرد اقدام به شلیک به سمت ماشین پلیس نگهبان موجود در یکی از مناطق زلزله زده وان ترکیه نمودند. 
پس از حمله مذکور پلیس ترکیه درخواست تسلیم شدن تروریستها را نموده و شلیک هوائی انجام می دهد ولی تروریستهای عضو حزب کارگران کردستان اقدام به گشودن آتش می کنند، در این درگیری که دقایقی نیز ادامه داشته است 1 تروریست به هلاکت رسیده و تروریست دیگری تسلیم نیروهای پلیس ترکیه می گردد.
حمله تروریستی مذکور در ساعت 21:00 و در منطقه زلزله زده وان و ارجیش ترکیه صورت گرفته است.  
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/clgewpp
حمله تروریستی حزب کارگران کردستان به ژاندرامری
بر اساس اخباری که سایت خبری رسمی آناطولی ترکیه منتشر نموده است گروهی از میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) در جدیدترین اقدام تروریستی خود به سمت نیروهای ژاندارمری شهر تونجلی حمله مسلحانه ای را محقق ساخته اند.
حمله تروریستی حزب کارگران کردستان با استفاده از سلاح ههای دوربرد صورت گرفته است، خوشبختانه در این حمله تروریستی خسارت جانی بر نیروهای ترکیه وارد نشده است.
برای دستگیری تروریستها در منطقه عملیات وسیعی آغاز شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cpt48w3

۵/۰۶/۱۳۹۱

درگیری با حزب کارگران کردستان: 1 تروریست به هلاکت رسید

1 تروریست عضو حزب کارگران کوردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) که در عملیات تروریستی که منجربه کشته شدن مامور پلیس ترکیه شرکت داشت طی عملیاتی از سوی نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه به هلاک ترسید.
پلیس ترکیه طی عملیات ضد تروریستی موفق به هلاکت 1 تروریست و دستیگری 1 تروریست دیگر شد.
دیروز در ساعت 21:00 حمله تروریستی از سوی میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان بر علیه مامورین پلیس راهنمائی و رانندگی ترکیه صورت گرفته بود، خوشبختانه در این عملیات تروریستی آسیبی به پلیس ترکیه نرسیده است، تروریست ها با استفاده از سلاح های دوربرد پلیس ترکیه را مورد هدف قرار داده بودند. پس از این حادثه تروریست نیروهای کاماندوی ترکیه به دنبال دستگیری تروریستهای عضو حزب کارگران کوردستان عملیاتی را در منطقه وان – ارجیش ترکیه آغاز نمودند که طی تعقب و گریز موفق به هلاکت 1 تروریست و دستگیری 1 تروریست دیگر شدند.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/csatut7
1 تروریست دیگر عضو حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) در شهر آردهان ترکیه به هلاکت رسید
بر اساس اطلاعیه ای که از سوی فرماندار شهر آرداهان ترکیه منتشر شده است، نیروهای نظامی ترکیه در تاریخ 23 جولای 2012 درمطنقه بویوک تپه آرداهان درگیری با میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان داشته اند که در این درگیری نیروهای ترکیه ای موفق به هلاکت 1 تروریست گشته اند.
تروریست کشته شده با کد رمز 'Hejar' بارها در عملیاتهای تروریستی مختلفی شرکت داشته است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/d4mst5c
حمله تروریستی حزب کارگران کردستان در شیمدینلی ترکیه
بر اساس اخبار سایت روزنامه استار چاپ ترکیه میلیتانهای سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (PKK) دیروز عملیات تروریستی در منطقه شیمیدنلی از توابع شهر حکاری بر علیه پاسگاه پلیس ترکیه انجام نمودند، خوشبختانه در این عملیات تروریستی خسارت جانی بهمراه نداشته است.
تروریستها با استفاده از سلاح های دوربرد به پاسگاه ترکیه حمله نموده اند، نیروهای نظامی موجود در منطقه نیز در عین حال با آتش به تروریست ها پاسخ دادند که برای دقایقی آتش بین نیروهای نظامی ترکیه و تروریستهای عضو حزب کارگران کردستان رد و بدل شد.
برای دستگیری تروریستها در منطقه عملیات آغاز شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/cq94n6y
تله انفجاری حزب کارگران کردستان سبب کشته شدن 2 سرباز ترکیه شد
بنا به اخبار سایت روزنامه رادیکال چاپ ترکیه تله انفجاری سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان سبب کشته شدن 2 سرباز ترکیه شده است.
تله انفجاری حزب کارگران کردستان (Kurdistan Workers' Party) در ساعت 07:00 صبح امروز و در منطقه دیاربکیر ترکیه منفجر شده است. 
تله انفجاری دیگری امروز در جاده مبادلاتی بینگول – لیجه منفجر شده است که خوشبختانه تلفات جانی به همراه نداشته است. 
در منطقه برای دستگیری تروریستها عملیات آغاز شده است.
منبع ترجمه خبر:
http://tinyurl.com/c5t259j  

۵/۰۵/۱۳۹۱

گروههای فرصت طلب کرد سوریه ای و انقلاب مردم سوریه

سوریه به طور سریع در پروسه سقوط قرار گرفته و رژیم بشار اسد با سرعت در حال از دست دادن کنترل بسیاری از مناطق سوریه می باشد. 
بشار اسد و رژیم بعث به علت تکیه بر یک طبقه خاص مذهبی – اجتماعی نیز از جمله عوامل تضعیف قدرت بشار اسد بوده است، به طوریکه رفته رفته طبقه مذکور نیز در فکر انتخاب راه می باشد.
نکته قابل تامل دوم تغییر رفتار رادیکال آمریکا در قبال موضوعات سوریه می باشد به طوریکه دولت آمریکا فعالیت نیروهای سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) در منطقه را به شدت افزود. تاثیر گذاری سیاست های ترکیه در شمال عراق، جهان عرب و سوریه نیز از جمله مسائل مرتبط با تغییر نگرش و سیاست های کاخ سفید در قبال منطقه می باشد. استفاده سیاسی روسیه و چین از حق وتوی خود در قبال عدم حل مسئله سوریه و به عبارت دیگر گشودن راه مداخله نظامی سازمان ملل در سوریه نیز سبب تغییر نگرش مقامات آمریکائی نسبت به معترضین سوریه ای شد، به طوریکه آمریکا بر حمایت های خود از معترضین سوریه ای افزود.
اکنون سوریه در کابوسی عظیم فرو رفته است. باور اینکه بشار اسد خواهد رفت در بین مردم سوریه هر روزه فزونی می یابد و سبب تسریع روند فوق می گردد. ولی مشکل اصلی و پراهمیت گروگان گیری و استفاده کننده گان ابزاری از وضعیت موجود و پس از رفتن بشار اسد می باشد که بر اهمیت موضوع می افزاید. برای مثال سازمان تروریستی القاعده از هم اکنون انقلاب سوریه را به خود نسبت داده و سعی در جهت دهی امور دارد، برای مثال یکی از درهای گمرکی سوریه اکنون در دست گروههای مسلح افراطی اسلامی قرار گرفته است ، یا دزدان، راه زنان، چته های قدرت، گروههای مسلح، گروگان گیران و ... با استفاده از اوضاع داخلی هر روز سبب آزار و اذیت هزاران انسان می گردند.
دقیقاً این موضوع در پیش روی مخالفت سیاسی بشار اسد نیز به وقوع خواهد پیوست. در حالیکه هنوز مخالفین بشار اسد نتوانسته اند بر روی نام رهبر مشترکی اتفاق نظر داشته باشند، اگر روند فوق چنین ادامه یابد در روزهای آتی در صورت پیروزی بر حکومت بشار اسد این پیروزی به طعم تلخی مبدل خواهد گشت.
کوردهای سوریه ای
یکی دیگر از گروههای فرصت طلب گروههای کرد سوریه ای می باشند. کردهای سوریه ای که طی 17 ماه گذشته در کنار بشار اسد قرار گرفته و در هیچ حرکت اعتراضی شرکت نداشتند در فضای آرامی می زیستند، به طوریکه حتی نیروهای بشار اسد نیز طی ماههای گذشته کنترل چندین منطقه کوردنشین را به میلیتانهای مسلح سازمان تروریستی حزب کارگران کردستان (Partiya Karkerên Kurdistan) و شاخه سوریه ای آن (پ.ی.د) تحویل داده بودند. گروهی از اعضای رادیکال کرد سوریه ای که اکثراً زیر نظر حزب کارگران کوردستان حرکت می کنند طی روزهای گذشته کنترل چندین منطقه را بدست گرفته و خودمختاری نسبی را اعلام کردند، و پروپاگاندا به جائی رسید که گروههای کرد از ترس حلیم از اکنون صحبت از ایجاد کشور کردستان در سوریه و .... دارند.
در سال 2004 در مناطق کردنشین سوریه حرکتی ناسیونالیستی شکل گرفت که بشار اسد این حرکت اعتراضی را با خشونت هر چه تمامتر پوشاند. حرکت اعتراضی مذکور به مرکزیت قامیشلو شکل گرفته بود، و هدف کردها نیز استفاده از حمایت آمریکا و مخصوصاً مسعود بارزانی از این حرکت اعتراضی بود. فقط در سال 2004 آمریکا و مسعود بارزانی در این مورد بی تفاوت ظاهر شده و رفتار کردند. در این اعتراضات بنا به آمارهای حقوق بشری 30 کورد سوریه ای کشته و100 نفر نیز زخمی شدند. ولی امروز شرطها تماماً متغییر شده است. امروز بشار اسد و رژیم بعث حتی نمی توانند کنترل شهرهای مهم سوریه به مانند شام و حلب را در دست داشته باشند، در دیگر سو مسعود بارزانی ناسیونالیست شناخته شده کرد نیز قدرتمندتر از گذشته می باشد. حتی مسعود بارزانی طی چند روز گذشته مصاحبه ای با شبکه الجزیره داشته و از نقش خود در تامین سلاح و آموزش گروههای مسلح کرد سوریه ای خبر داد. تنها مسعود بارزانی برای آینده کردها برنامه نداشته و بی شک سازمان تروریستی حزب کارگران کوردستان (Kurdistan Workers' Party) نیز در تعلیم ،تجهیز و آموزش گروههای مسلح کورد سوریه ای نقشی اساسی دارد. ولی نکته قابل تامل انقلاب سوریه بی تفاوتی تمام گروههای کرد در قبال انقلاب سوریه و حرکت اعتراضی مردم سوریه بوده است، در حالیکه بسیاری از منابع اطلاعاتی شروع جنبش اعتراضی در سوریه را از مناطق کردنشین پی شبینی می کردند ولی اینچنیننشد و حتی گروهائی از کوردهای سملح به حمایت از بشار اسد پرداخته و دستی در سرکوب معترضین سوریه ای داشتند.       
اگر در آینده سوریه هر یک از گروههای ائتنیکی ،مذهبی و ... به تنهائی قصد انجام کاری را داشته باشند به علت بافت مذهبی – ائتنیکی سوریه مطئناً این رفتارها محکوم به شکت خواهد شد و نتیجه ای جزء ایجاد جنگ ها ائتنیکی و مذهبی نخواهد داشت. بهترین نمونه برای سوریه وضعیت اکنون عراق می باشد و وضعیت وحشتناک امنیتی اش دلیلی بر اثبات این ادعا...
پس از سوریه نوبت کدام کشور می باشد؟
مطئناً کنترل چندین شهر سوریه بدست گروههای مسلح کرد چیزی نیست که غرب، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه بتوانند به راحتی از کنار موضوع بگذرند. ترکیه به مانند عراق در سوریه نیز حافظ یکپارچگی سوریه می باشد، چون امنیت و آرامش برای رشد اقتصادی و سیاسی ترکیه اهمیت ویژه ای دارد.
به نظرم با توجه به اوضاع منطقه ای و جهانی پس از سوریه نوبت به ایران خواهد بود...
منبع ترجمه مقاله: روزنامه استار چاپ ترکیه، به قلم سئدات لاچین اه ر
http://tinyurl.com/caukklg
مطمئناً گروههای فرصت طلب کرد سوریه ای با مخالفت شدید ارتش آزاد سوریه و دیگر گروههای ائتنیکی و مذهبی سوریه ای مواجه خواهند شد و روزهای سختی  در انتظارشان می باشد، سوریه مرکز ملی گرائی عرب بوده و هست. حتی مخالفین بشار اسد در نام جمهوری عربی سوریه و آینده بحث نمی کنند چه رسد به تشکیل دولت کورد. در ثانی کوردهای سوریه ای نیز به علت عقب ماندگی سیاسی همواره به دست مسعود بارازنی نگریسته و می نگرند، حتی انتقال، آموزش و تجهیز مسلحانه مسعود بارزانی نیز در همین جهت می باشد. ولی نکته قابل تامل برخورد آمریکا و ترکیه با دخالت های آشکار مسعود بارزانی در مورد آینده کوردهای سوریه ای می باشد، گوئی ترکیه و آزربایجان در موضوع ترکان ایران دخالت آشکاری داشته و شروع به تعلیم و تجهیز ترکان ایران برای آینده داشته باشند، این مسائل ضد قوانین  بین المللی می باشد و برای هر یک از کشورها دارای حق جنگ و مداخله را در نظر می گیرد. مناطق کردنشین سوریه از هیچ موقعیت ژئو استراتژیک و منابع اقتصادی برخوردار نیست.